گردشگری و توریسم

بندرگاه قدیمی متعلق به قرون اولیه اسلام در چابهار کشف شد

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از میراث آریا، مرتضی حصاری با بیان این مطلب افزود: شناسایی یک بندرگاه قدیمی، محوطه های غنی از دوره های هخامنشی، اشکانی و ساسانی، آثاری از قرون اولیه اسلامی تا متاخر را از جمله اثار شناسایی شده در این بخش اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه بخش مکران شامل گستره ای از جنوب سیستان و بلوچستان تا مرز گواتر پاکستان است، گفت: در بررسی های صورت گرفته همچنین محوطه هایی از هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد هم افق با محوطه جهانی شهر سوخته، جیرفت و نمونه های یافت شده از کاوش های دشت بلوچستان پاکستان نیز شناسایی شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران در خصوص آثار شناسایی شده از دوران اولیه اسلام تا دوره متاخر افزود: در این بررسی ها سفالی از نوع کوباجه شناسایی شد. شناسایی این سفال تخمین های ارائه شده در خصوص اینکه مرکز ایران محل ساخت این نوع سفال بوده را با دو احتمال مبنی بر اینکه این نوع سفال در سواحل نیز تولید و یا از این مناطق صادر می شده است را قوت بخشیده است.
به گفته مرتضی حصاری پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و در طول یکسال گذشته در دو بخش عملی و مستند سازی فعالیت داشته است.
وی اقدامات مستندسازی پایگاه را شامل تهیه دو کتاب با عنوان مجموعه مقالات میراث فرهنگی خلیج فارس با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل امور پایگاهها، معاونت میراث فرهنگی و دانشگاه های مختلفی همچون تهران، سیستان و بلوچستان، شهرکرد، لرستان و اطلس میراث فرهنگی جزایر خلیج فارس اعلام کرد.
حصاری مطالعات جغرافیایی تنگه هرمز، ارتباطات دریایی در خلیج فارس، جغرافیای تاریخی جزایر خلیج فارس، مدیریت منابع آب و تامین آب شیرین در جزیره قشم، شأن تاریخی جزیره کیش، معبد هندوهای بندرعباس، بادگیرهای هرمزگان، اطلس میراث فرهنگی جزایر ایرانی از جمله موضوعاتی برشمرد که در مجموعه مقالات میراث فرهنگی به آن پرداخته شده است.
فراهنگ**3377**9157

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي و گردشگري


باستان شناختي


مكران