گردشگری و توریسم

کاروانسراها میراثی که خاک می خورد- محمدرضا یوسف نژاد*

به گزارش ایرنا، کاروانسراها که نمادی از فرهنگ اصیل و تمدن بی نظیر مردم دیارمان در ادوار تاریخ هستند این روزها در استان سمنان به حال خود رها شده و دستگاه های اجرایی مربوط برای بازسازی این بناهای اصیل تاریخی و دینی ایرانیان اقدام چندانی انجام نمی دهند.
در هر لحظه از شبانه روز با بارش باران شدید ،جاری شدن سیلاب و یا زلزله احتمال فرو ریختن دیوارهای 30 کاروانسرای به ثبت رسیده در استان سمنان وجود دارد و روا نیست یادمان های کهن و اصیل ایرانی بدون برنامه ریزی اصولی به حال خود رها شود.
دوران حکومت صفویه اوج ساخت کاروانسرا در نقاط مختلف کشور بود و استان سمنان که از روزگاران قدیم تاکنون محل تردد زائران امام رضا(ع) بود به دیار دارالمرحمه در بین ایرانیان شهره است.
از مجموع 30 کاروانسرای به ثبت رسیده در استان سمنان تنها چهار کاروانسرا تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد و باقی آن ها وقفی بوده و در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه سمنان قرار دارد.
در سال های گذشته با تلاش میراث فرهنگی سمنان برنامه های زیادی برای واگذاری این طرح های مهم اقتصادی و گردشگری به بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی انجام شد و 2 کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام «رباط سنگی انوشیروانی» و «کاروانسرای شاه عباسی» به برای مرمت به بخش خصوصی واگذار شد.
بیش از 670 کیلومتر از مجموع 950 کیلومتر محور ارتباطی تهران-مشهد از استان سمنان عبور می کند و فقدان توفقگاه های بین راهی از دلایل واژگونی خودروهای عبور و تصادف وسایل نقلیه گزارش می شود که با بازسازی کاروانسراهایی که در جاده اصلی قرار دارند، می توان برای توقف خودروهای عبوری برای جلوگیری از خستگی رانندگان و بروز سوانح رانندگی و از سوی دیگر جذب گردشگر و رونق اقتصادی در استان قدم های مثبتی برداشت.
به گفته کارشناسان، با توجه به اینکه هزینه مرمت کاروانسراها برای دولت به صرفه نیست با واگذاری طرح های مختلف تاریخی به بخش خصوصی علاوه بر بازسازی بناهای تاریخی استان می توان برای رونق کسب و کار در منطقه هم قدم های موثری برداشت.
کاروانسراها نماد هویت دینی- ایرانی ایرانیان است و نباید به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی دولت این ظرفیت های منحصر به فرد در جذب گردشگر به حال خود رها شود.
آثار تاریخی مانند کاروانسرها ظرفیت جذب روزانه صدها گردشگر داخلی و خارجی را دارد که با مرمت نکردن این ظرفیت های اشتغال آفرین بخش گردشگری استان به معنی واقعی تاکنون شکوفا نشده است.
در استان سمنان هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، راه های اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت مغفول و مرمت کاروانسراهای بین راهی می توان برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی قدم های موثری برداشت.
از سوی دیگر کاروانسرا شهر سمنان که اکنون برای نگهداری زندانیان کاربری دارد با ساخت و بهره برداری از زندان جدید مرکز استان در بیرون شهر در ماه های آینده ، این آثار تاریخی می تواند به سایتی برای مجتمع تاریخی برای رونق اقتصادی تبدیل شود.
باید بپذیریم که در چند سال گذشته از ظرفیت های گردشگری استان برای رونق کسب و کار بهره چندانی نبرده ایم و اقتصاد نفتی و بی توجهی به ظرفیت های اشتغال آفرین مانند کاروانسراها توسعه استان را با چالش مواجه می کند.
کاروانسراها به عنوان نگین تاریخ ایران اسلامی در محورهای ارتباطی استان باید بدرخشد و با مرمت این بنا در ابعاد مختلف می توان به اقتصاد سمنان کمک کرد.
به گزارش ایرنا، در استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون حدود 700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و60 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
خبرنگار ایرنا در سمنان
7339/7408

انتهای پیام /*


اقتصاد


كاروانسرا


گردشگري


ظرفيت مغفول