گردشگری و توریسم

فروشگاه صنایع دستی در شاهرود راه اندازی می شود

مهدی جمال روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در شهرستان شاهرود صنایع دستی بسیاری تولید شده و گروه زیادی نیز در این رشته ها فعالیت دارند.
وی افزود : استقبال از صنایع دستی این منطقه در چند سال گذشته افزایش یافته ، به طوری که در نمایشگاه و فروشگاه نوروزی صنایع دستی پارسال بیش از 10 میلیارد ریال کالا به فروش رفت.
جمال با بیان اینکه امسال رویکرد گردشگری در استان سمنان متفاوت بود، افزود: بنا به آمارها تاسیسات مربوط به امور گردشگری 37درصد افزایش یافته که این امر نشانگر توجه جدی به این حوزه است.
وی یادآور شد: استان سمنان بیشترین کاروانسراها را به خود اختصاص داده ، از27 کاروانسرا در استان سمنان که در کشور بی نظیر است سه مورد متعلق به اداره میراث فرهنگی و بقیه به اوقاف تعلق دارند.
مدیر کل میراث فرهنگی استان سمنان با بیان این که توسعه متوازن اجرا و حق شهرستان ها از بین نمی رود، گفت: اگر بخواهیم شهرستان شاهرود رونق بگیرد موانع دولتی باید از مقابل سرمایه گذاران برداشته شود.
نوروز امسال با توجه به شرایط نامساعد آب و هوا که ورود و خروج مسافران را به شهرستان شاهرود تحت تاثیر قرار داده بود بالغ بر 176 هزار تن از جاذبه های طبیعی این شهرستان بازدید کردند.
جمع اقامت در شهرستان شاهرود از عدد162 هزار فراتر رفت و 3 نوروزگاه، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در شاهرود، بسطام و قلعه نو خرقان برگزار شد.
برپایی 60 غرفه عرضه صنایع دستی و سوغات در نقاط مختلف شهرستان و همچنین برگزاری 8 جشنواره عیدانه و مناسبتی در نقاطی مانند بیارجمند، قلعه بالا، خانخودی، گیور، احمدآباد و دزیان از دیگر برنامه های انجام گرفته در ایام نوروز بوده است.
امسال بالغ بر 500 میلیون تومان صنایع دستی و سوغات در نقاطی مانند شاهرود، بسطام، خرقان و روستاهای هدف گردشگری به فروش رسیده است.
آثار ثبت شده شهرستان‌ شاهرود در فهرست آثار ملی کشور 149 اثر شامل 64 بنای تاریخی و 73 محوطه تاریخی، باستانی و جلوه های میراث معنوی است.
شهرستان شاهرود دارای پنج موزه فعال و 2 مجموعه تاریخی فرهنگی فاخر بسطام و خرقان است.
بیش از 2 هزار نفر صنعتگر در 48 رشته صنایع دستی فعالیت می کنند.
این شهرستان دارای 8 منطقه نمونه گردشگری، 1 شهر نمونه گردشگری و 8 روستای هدف نمونه گردشگری است که در تمام طول سال مورد بازدید قرار می گیرد.
قریب به 3هزار نفر در ایام نوروز از موزه ها بازدید کردند و 101 نفر گردشگر خارجی در هتل ها اقامت داشتند.
شاهرود، شرقی ترین شهرستان استان سمنان، به شمار می رود، هسته اولیه شهر در حواشی رود بزرگ شاهرود تشکیل شده است؛ که به مقتضای این رود منطقه را شاهرود گفته اند.
بناها و تپه های تاریخی، همچون تپه سنگی چخماق شاهرود نشان قدمت و عظمت تاریخ این سرزمین است.
از لحاظ شکوه و زیبایی معماری دوره اسلامی می توان به مجموعه تاریخی بسطام و محراب آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی؛ و مسجد جامع فرومد اشاره کرد.
7359/6167

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بازارچه صنایع دستی


شاهرود