گردشگری و توریسم

نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر مغان برگزار شد

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در آیین گشایش این جشنواره، عشایر را ذخایر انقلاب و مهم ترین قشر خودکفا و تولید کننده در کشور دانست و گفت: در این جشنواره بخشی از توانمندی های عشایر استان معرفی می شود.
وی برگزاری این جشنواره را اولین گام در معرفی زندگی جامعه عشایر استان اردبیل ذکر کرد و افزود: در سال جاری به مناسبت های مختلف و در فصول مختلف سال زندگی عشایر استان در میان بندها و ییلاق و قشلاق معرفی می شود.
وی تقویت و رونق گردشگری عشایری و معرفی فرهنگ بومی استان اردبیل را هدف اصلی برگزاری جشنواره عشایر استان اعلام کرد.
فلاحی از برنامه ریزی برای برگزاری بین المللی جشنواره عشایر شاهسون مغان در سال آینده خبر داد.
وی ادامه داد: امسال برگزاری جشنواره کوچ عشایر مغان به خود جامعه عشایر استان واگذار شده و طوایف عشایر چهار شهرستان پارس آباد، بیله سوار، گرمی و مشگین شهر در این جشنواره حضور دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: برای رونق بخشی گردشگری عشایری استان، امسال تورهای گردشگری به مقصد محل های زندگی عشایر استان در ییلاقات و قشلاقات برگزار می شود.
حسن قبادی ، فرماندار شهرستان بیله سوار مغان نیز در آیین گشایش این جشنواره گفت: عشایر مردمانی سخت کوش، پر تلاش و نجیب هستند و این قشر زحمت کش همواره در صحنه ها و عرصه های مختلف کشور حضوری تاثیر گذار داشته اند.
وی زندگی عشایری را همراه با کار و تولید عنوان کرد و افزود: حضور این قشر کم توقع جامعه در عرصه تولید و اقتصاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، در قالب برنامه های این جشنواره، مسابقات تیراندازی با شرکت تیراندازان عشایر اقوام سه استان خراسان شمالی، گلستان و کهکیلویه و بویر احمد برگزار شد.
این مسابقات در سه رشته تیراندازی با کمان سنتی، تیراندازی روی اسب و تیراندازی نمایشی به اجرا درآمد.
برپایی 30 غرفه صنایع دستی و توانمندی های عشایری، برپایی آلاچیق و چادر محلی زندگی عشایر مغان، برپایی نمایشگاه فرآورده های لبنی، اجرای موسیقی سنتی عاشیقی، برگزاری نمادین کوچ عشایر و مراسم عروس بران، تجلیل از پیشکسوتان و نخبگان عشایر و نشست سران طوایف، از جمله برنامه های نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر در مغان بود.
عشایر استان اردبیل با 15 هزار و 192 خانوار و با جمعیت 80 هزار نفری اغلب در منطقه شمال این استان و در منطقه مغان سکونت دارند.
زندگی کوچرو عشایر منطقه مغان که به ‘شاهسون’ معروف هستند، به رغم تحول سبک زندگی در دوران معاصر، کمابیش به شکل سابق و سنتی ادامه دارد.
6016/1905

انتهای پیام /*


فرهنگی


کوچ عشایر


جشنواره


مغان