گردشگری و توریسم

نسخه خطی طب سنتی به میراث فرهنگی بانه تحویل شد

سعدالله رحیمی خواه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کتاب قدیمی تاکنون در روستای سورین و نزد خانواده ایصافی نگهداری می شده است.
وی افزود: با توجه به ایجاد اعتماد اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری این کتاب قدیمی توسط این خانواده به میراث فرهنگی تحویل شد.
رحیمی خواه اضافه کرد: نویسنده این کتاب قدیمی مشخص نیست اما این نسخه خطی طب سنتی بسیار ارزشمند نسل به نسل توسط این خانواده نگهداری شده است.
وی با بیان اینکه این نسخه برای نگهداری به موزه سنندج فرستاده شده است، یادآور شد: این نسخه قدیمی قرار است پس از مرمت و بازسازی به نام بانه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.
رحیمی خواه گفت: شهرستان بانه در گذشته یکی از مراکز طب سنتی بوده و مولوی ها و حکیمان سبدلو از جمله خانواده های بودند که طب سنتی را در این شهر رواج داده اند این کتاب نیز از طرف یکی از این خانواده ها تحویل میراث فرهنگی شد.
وی اظهار داشت: بهره گیری از این کتاب قدیمی تحولی بزرگ در طب سنتی کردستان ایجاد می کند چرا که این نسخه با ارزش قدیمی حاوی مطالب ارزشمند در زمینه طب سنتی است.
به گزارش ایرنا، 206 اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان بانه شناسایی شده و بیش از 30 اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
در شهرستان بانه 20 تپه تاریخی، 10 قلعه قدیمی و 2 حمام تاریخی خدری و مرزبانان مربوط به دوره پهلوی اول وجود دارد و محله بانه کون و محوطه گره برده از محوطه های تاریخی این شهرستان است.
در بانه سه نسخه خطی قرآن با قدمت 400 سال در روستاهای شوی، نجنه و هفتاش وجود دارد که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند.
شهرستان مرزی بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/9102

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


كتاب قديمي


طب سنتي