اماکن دیدنی ایران

ساخت درمانگاه در حیاط خانه میراثی استاد لرزاده


چارتر

رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران از ساخت یک مرکز درمانی در حیاط خانه استاد لرزاده گلایه کرد.

ایسنا: علی اعطا در نشست خبری که به مناسبت روز معمار در خانه استاد لرزاده برگزار شد با بیان این که برای درک بهتر اهمیت تملک خانه لرزاده باید چند نکته بیان شود.

وی با بیان این که استاد لرزاده معمار سنتی شناخته شده‌ای است که در سال ۸۳ من برای دیدار با خانواده او در مورد یک کار تحقیقاتی به اینجا آمدم، گفت: استاد لرزاده در زمینه طراحی مساجد نظرات برجسته‌ای داشت و یکی از ویژگی‌های خاص او طراحی مساجد بود چرا که هنرمندی وی در طراحی مساجد با چرخش به سمت قبله بود؛ به نحوی که وقتی افراد وارد مسجد می‌شدند بدون آن که متوجه شوند وارد فضای چرخشی شده و قبله نسبت به خیابان زاویه داشت.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یکی از بناهای شاخصی که توسط استاد لرزاده اجرا شد آرامگاه فردوسی در توس بود،اظهارکرد: کتاب خاطرات استاد لرزاده منتشر شده است و در این کتاب تاریخچه قابل تامل بناهای مذهبی ساخته شده به چشم می‌خورد.

وی در مورد تبدیل این بنا به خانه معمار با بیان این که مصوبه آن در شورای شهر چهارم به تصویب رسید گفت: قرار شد که این خانه به خانه معمار تبدیل شود و محلی برای نمایش آثار دکتر لرزاده باشد که در شورای شهر پنجم با مداومت و پیگیری که انجام شد این خانه که در اختیار سرای محل منطقه ۷ قرار داشت در اختیار شهرداری قرار داده شد تا به عنوان خانه معمار از آن استفاده شود.

اعطا با بیان اینکه قرار بود این خانه به کتابخانه و محل نمایش آثار استاد لرزاده تبدیل شود،اظهارکرد: متأسفانه با چند چالش مواجه هستیم چون شاهدیم در حریم این بنای ثبت شده و یا بهتر بگویم در حیاط خانه استاد لرزاده یک مرکز درمانی ساخته شده است که شش طبقه دارد این در حالیست که نباید این اتفاق داخل حیاط و حریم بنای ثبتی ساخته می‌شد و جای تأسف است که این ساختمان جدید متعلق به شهرداری است.

وی افزود: قرار بود خانه استاد لرزاده به عنوان خانه معمار و محلی برای ارائه آثار استاد لرزاده و کتابخانه معماری تبدیل و در ساختمان مجاور آمفی تئاتر و محلی برای برگزاری جلسات معماران ایجاد شود اما متأسفانه شاهد انحراف جدی از مصوبه شورا هستیم و باید در این زمینه فکر کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که در اسفند ماه همایشی تحت عنوان چهار دهه معماری در تهران برگزار شد و درآن جا عنوان کردیم موزه معماری تهران ایجاد خواهد شد، گفت: اگر به جمع بندی در مورد این بنای شش طبقه نرسیم پیشنهاد می‌شود که خانه استاد لرزاده به عنوان یک خانه – موزه استفاده شود و در یک فضای دیگر موزه معماری تهران را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان این ساختمان شش طبقه را به عنوان موزه معماری استفاده کرد به ایسنا گفت: خودمان هم به این پیشنهاد رسیدیم اما در بررسی‌ها مشخص شد که نوع مصالح و تاسیساتی که برای ساخت این بنا استفاده شده است متناسب با مرکز درمانی بوده است.