گردشگری و توریسم

نمایشگاه عکس و اسناد پنجم اردیبهشت در طبس گشایش یافت

مدیر خانه فرهنگ طبس روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این تصاویر مربوط به خط سیر این رویداد از تسخیر لانه جاسوسی، برنامه ریزی توسط کاخ سفید و نیروهای دلتا فورس برای حمله نظامی و تصاویری از تجهیزات و مراحل آمادگی آنها، واقعه شکست در صحرای طبس و همچنین اتفاقات و رویدادهای پس از آن است.
سید حمید حقی ادامه داد: یکی از ویژگی های نمایشگاه این است که 14 قطعه عکس را از آلبوم عکس مردم طبس که در روزهای بعد از این واقعه در محل حاضر شدند و تصاویر را تهیه کردند، نخستین بار استفاده کردیم.
وی گفت: این تصاویر مربوط به حجت الاسلام دکتر محمدجواد زنجانی طبسی و همچنین چند قطعه عکس از آلبوم زنده یاد پدر شهید بهروان است که این مجموعه عکس ها را در نمایشگاه قرار دادیم.
وی بیان کرد: همچنین در این نمایشگاه به معرفی کتاب هایی که در خصوص حادثه طبس نوشته شده، اقدام کردیم و تصاویر جلد این کتاب ها و مشخصات آنها در نمایشگاه وجود دارد.
مدیر خانه فرهنگ طبس اظهار داشت: علاوه بر این قطعه ای از بالگرد منهدم شده آمریکایی داخل نمایشگاه به نمایش گذاشته شده همراه با قطعات کوچکی از این رخداد که از نیروهای متجاوز آمریکایی و ادوات آنها به جای مانده است.
نمایشگاه عکس و اسناد پنجم اردیبهشت تا هشتم اردیبهشت‌ ماه جاری در محل نگارخانه گلشن واقع در ساختمان سردر موقوفه باغ گلشن طبس برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.
عملیات نظامی طبس نام آن در ارتش آمریکا «عملیات پنجه عقاب» بود که توسط نیروی دلتا برای آزادسازی آمریکایی‌ هایی که توسط دانشجویان پیرو خط امام در تهران به اسارت درآمده بودند، اجرا شد.
پنجم اردیبهشت 1359 (24 آوریل 1980) هواپیماها و بالگردهای آمریکایی وارد فضای پروازی ایران شدند و هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در 120 کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شد و به اجبار فرود می‌آید که سرنشینان آن به بالگرد دیگری منتقل شدند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شد و به ناچار به ناو هواپیمابر بازگشت.
6 هواپیما و 6 بالگرد دیگر با استفاده از نقاط کور رادار ایران خود را به طبس رساندند و در تاریکی شب در منطقه‌ای دورافتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی کشورمان فرود آمدند که حین سوختگیری یکی از بالگردها دچار نقص فنی شد و در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده بود، سه فروند بالگرد از دست رفت.
پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت این نیروها را می‌دهد ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها توفان‌شن آغاز شد و یک هواپیمای سی 130 و یک بالگرد سی‌اچ-53 به هم برخورد کردند و هر دو آتش می‌گیرند.
در این حادثه که از آن به عنوان امداد الهی یاد می شود، هشت نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوختند و باقیمانده نیروها خود را به ناو نیمیتز ‌رساندند و بدین‌ ترتیب پنجه عقاب به طور کامل شکست.
طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند است.
7217*3028

انتهای پیام /*


فرهنگي


هنري


نمايشگاه عكس


واقعه طبس