گردشگری و توریسم

نهمین جشنواره بین المللی خلیج فارس در بندرعباس برگزار می شود

به گزارش ایرنا، رضا کمالی زرکانی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس اظهار داشت: به منظور پوشش این رویداد و تبیین جایگاه این روز مهم در سطح بین المللی از شبکه های تلویزیونی برون مرزی صدا و سیما وهمچنین رسانه هایی از کشورهای فرانسه، چین، لبنان و غیره نیز دعوت شده است.
وی در ادامه از اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران بر عرشه ناوشکن سهند و اجرای سرود ملی در امتداد قلعه پرتغالی های هرمز و گلباران خلیج فارس از محوری ترین برنامه دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس عنوان کرد.
کمالی زرکانی رژه همزمان قایق ها، پایان شناگری خصب تا خلیج فارس توسط محمد امیری رودان شناور معروف شهرستان رودان و پایان تور ملی دوچرخه سواری جانبازان کویر تا خلیج فارس بخش دیگری از برنامه های صبح روز دهم اردیبهشت ماه اعلام کرد.

**روز ملی خلیج فارس باید به جشن ملی تبدیل شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه و اهمیت روز ملی خلیج فارس، ابراز داشت: روز ملی خلیج فارس باید با فرهنگ سازی به عنوان یکی از برنامه های مهم ملی تبدیل و جشن های بزرگداشت آن همانند روز 22 بهمن به صورت کاملا خودجوش و مردمی برگزار شود.

**برگزاری 15 جشنواره در روز ملی خلیج فارس
کمالی زرکانی در تشریح سایر برنامه های روز ملی خلیج فارس بیان داشت: در کنار برنامه های دستگاه های مختلف در استان هرمزگان، حدود 15 جشنواره فرهنگی هنری به همین مناسبت در سطح شهرستان ها در حال برگزاری است.
وی از برگزاری جشنواره تجسمی محیطی به عنوان یکی از برنامه های شاخص این بخش نام برد و عنوان کرد: این جشنواره در شهرستان های ابوموسی، سیریک، پارسیان، رودان، بندرلنگه، بستک، بندرعباس و جزیره هرمز از 28 فروردین آغازشده است.
کمالی زرکانی گفت: استان هرمزگان در بخش موسیقی، دارای یک ظرفیت ویژه است و نخستین جشنواره موسیقی آیینی سنتی خلیج فارس از هشتم تا دهم در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می شود.
مدیرکل ارشاد هرمزگان عنوان کرد: در کنار این جشنواره مهم، جشن مردمی روز ملی خلیج فارس همراه با اجرای موسیقی، بازی های بومی، نمایش و مسابقه از هفتم تا دهم در پارک های غدیر و زمین چمن درواهی ایسینی بندرعباس برگزار می شود.
کمالی زرکانی در خصوص جایگاه موسیقی و نشاط اجتماعی به مناسبت بزرگداشت روز ملی خلیج فارس یادآور شد: در راستای توسعه نشاط اجتماعی، 63گروه موسیقی از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، خراسان رضوی اعلام آمادگی کردند.
وی اضافه کرد: به دلیل تعداد زیاد گروه های موسیقی ما مجبور به پذیرش 28 گروه از 63 گروه شدیم که در بخش تک نوازی 12 گروه به مناسبت روز ملی خلیج فارس اجرا خواهند داشت.

**چهارمین جشنواره منطقه ای مدو لباس خلیج فارس
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از دیگر برنامه های جانبی نهمین جشنواره بین المللی خلیج فارس به برگزاری چهارمین جشنواره مد و لباس خلیج فارس اشاره کرد.
کمالی زرکانی افزود: در این دوره، 150اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که مانتوی مجلسی و اجتماع بیش ترین آثار رسیده به این جشنواره بوده است.
وی گفت: این آثار از استان های شرکت کننده در این جشنواره از استان های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان و فارس دریافت شد.
این مسوول گفت: چهارمین جشنواره مد و لباس خلیج فارس از هفتم تا نهم در دانشکده سما و فاطمیه بندرعباس برگزار و پس از انتخاب داوران برگزیده ها در روز ملی خلیج فارس معرفی و تجلیل می شوند.
وی از هرمزگان به عنوان استان سرآمد در زمینه مدو لباس نام برد و ادامه داد: مقاله، پایان نامه، چاپ روی پارچه و طراحی پارچه بخش هایی است که در این جشنواره منطقه ای انجام می شود.
کمالی زرکانی ادامه داد: در این جشنواره کارگاه های آموزشی همراه با معرفی ایده پوشش درمانی و رونمایی از جواهرات طرح خلیج فارس و تقدیر از منتخبات و داوران برگزار می شود.

**برگزاری جشنواره عکس خلیج فارس بزرگداشت ‘کورش گرمساری’
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: نخستین جشنواره ملی انتخاب عکس خلیج فارس بزرگداشت ‘کورش گرمساری’ در بخش موبایلی 344 اثر دریافت شد که مربوط به استان های هرمزگان، تهران، بوشهر، ایلام، کرمانشاه و خوزستان است.
کمالی زرکانی گفت: در بخش عکاسی حرفه ای نیز افزون بر 904 اثر از استان های آذربایجان، گلستان، فارس، هرمزگان، تهران، بوشهر و سایراستان ها دریافت کردیم.
وی در این رابطه بیان داشت: تعداد آثار منتخب 42 اثر از 23 هنرمند خواهد بود که در روز ملی خلیج فارس برترین های این بخش معرفی و تجلیل می شوند.

**نخستین جشنواره استانی جایزه شعر رامی(ابراهیم منصفی)
این مسوول ادامه اظهار داشت: افزون بر600 اثر در 3 بخش شعر آزاد (سپید)، شعر کلاسیک و بخش ویژه با موضوع خلیج فارس از شهرستان های مختلف هرمزگان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که بیشترین آثار رسیده متعلق به شهرستان بستک است.
کمالی زرکانی افزود: پس از داوری آثار 40 اثر انتخاب و به مناسبت روز ملی خلیج فارس ششم اردیبهشت ماه در آیین ویژه ای از برترین های این جشنواره تجلیل می شود.
وی در ادامه در خصوص روند شکل گیری این جشنواره بیان داشت: طرح این جشنواره شامل 16 صفحه است که مورد استقبال مدیرکل ارشاد قرار گرفته و در قالب یکی از برنامه های گرامیداشت روز ملی خلیج فارس برگزار می شود.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، نخستین جشنواره جایزه شعر «رامی» بزرگداشت ‘ابراهیم منصفی’ ششم اردیبهشت ماه در شهرستان میناب برگزار می شود.
ابراهیم منصفی از مفاخر هرمزگان و میناب است و در ادبیات استان هرمزگان جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که او را به عنوان ‘نیمای هرمزگان’ می شناسند.
ابراهیم منصفی، شاعر، نویسنده و هنرمند پرآوازه استان هرمزگان در سال 1324 در بندرعباس متولد شد. وی در همه سروده هایش اصالت مینابی خود را حفظ کرده و حتی بسیاری از ترانه هایش را به گویش مینابی گفته است.

**نشست محققان و نخبگان خلیج فاری یادمان استاد ‘احمد اقتداری’
مدیرکل فرهنگ و ارشاد هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به نشست های علمی خلیج فارس در محور تاریخی-حاکمیتی در دانشگاه آزاد بندرعباس یادمان احمد اقتداری در روز نهم اردیبهشت اشاره کرد.
کمالی زرکانی گفت: در بخش تاریخی- فرهنگی در شهرستان بندرکنگ یک نشست علمی عصر روز نهم اردیبهشت برگزار می شود.
وی افزود: در بخش زیست محیطی خلیج فارس نیز نخستین نشست محققان دانشگاهی نهم اردیبهشت در دانشگاه هرمزگان با همکاری پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس برگزار می شود.
این مسوول در این رابطه به برگزاری فستیوال آوای صیادان و دریانوردان خلیج فارس یادواره ابن ماجد کنگی و تقدیر از دریانوردان پیشکسوت را از دیگر برنامه های بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در روز 11 اردیبهشت ماه اعلام کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اضافه کرد: برگزاری یادمان شهدای هرمز، یادمان زنده یاد احمد اقتداری(مشهور به «پدر مطالعات خلیج فارس» و مدیر دفتر مطالعات خلیج فارس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی)، برگزاری پنل های علمی خلیج فارس با حضور پژوهشگران علمی برجسته کشور ازجمله دکتر صحاب پدر جغرافیای ایران و ارفعی و با همکاری دانشگاه هرمزگان و دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر برنامه هاست.
کمالی زرکانی در پایان برگزاری نخستین جشنواره مونولوگ خلیج فارس در حاجی آباد، برگزاری مسابقات ورزشی بازی های بومی محلی، برپایی ایستگاه شادی با حضور سمن ها و پویش های مردمی، برگزاری کارناوال شادی همراه با موسیقی(خوندغ) در محلات سطح شهر بندرعباس به عنوان بخش دیگری از برنامه های بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در هرمزگان یاد کرد.
به گزارش ایرنا، آیین نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس دهم اردیبهشت با حضور سید عباس صالحی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان بلندپایه کشوری و استانی در تالار شهید آوینی برگزار می شود.
همچین به همین مناسبت با همکاری نیروی دریایی منطقه یکم دریایی بر روی ‘رزم ناو سهند’ ناو جنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز درمی آید.
دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384 به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.
9887 /6048

انتهای پیام /*


فرهنگي


روز ملي خليج فارس


كمالي زركاني


ارشاد


هرمزگان