گردشگری و توریسم

ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری جهان را دارد

به گزارش ایرنا آیت الله علیرضا اعرافی روز چهارشنبه در نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با بیان اینکه فقیهان و اندیشمندان اسلامی باید درهای جدیدی در حوزه سفر بگشایند و به سووالات جدید این حوزه با توجه به مفاهیم نو پاسخ بگویند، افزود: ایران می تواند قطب مهم گردشگری نه فقط جهان اسلام بلکه کل جهان باشد.
وی اظهار داشت: فقه گردشگری از ابواب نو می باشد و بر چهار باب فقه، اخلاق، حقوق و فلسفه گردشگری استوار است که باید منطبق بر موازین اسلامی پی ریزی شود.
آیت الله اعرافی افزود: ایران جزو 10 کشور غنی به لحاظ گردشگری در جهان است اما با وجود این مزیت، سهم گردشگری کشورمان از این صنعت اندک است.
وی با بیان اینکه نباید از تحریم های ظالمانه و قلدرانه آمریکا بر علیه نفت آسیب ببینیم، گفت: می توان با منطق گردشگری حلال و اسلامی از اقتصاد ایران و کشورهای اسلامی دفاع کرد .
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف حوزه های علمیه منظومه اندیشه اسلامی و نظام آموزشی خود را باید توسعه داده و بر اصل منطق عمیق برنامه ریزی کنند.
وی با یادآوری اینکه سفر تنها در ماه رمضان و روز جمعه مکروه و سفر برای فرار از جهاد، سفر آلوده به فساد و فحشا و سفری که موجب آزار پدر و مادر باشد حرام است، گفت: گردشگری ریشه در تاریخ سفر و سیاحت بشر دارد و اگر گردشگری در عصر جدید معنی و ابعاد جدیدی پیدا کرده در واقع به جهت نیاز ویژه انسان معاصر است.
آیت الله اعرافی گفت: تحولات گوناگون علمی و فن آوری رخ داده و اکنون گردشگری یک پدیده نو است و نقش آن در تعالی و توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی قابل غفلت نیست چون نهاد و عنصر پایدار در زندگی بشر شده است.
وی همچنین با اشاره به جایگاه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی تبریز و نقش آن در توسعه گردشگری این شهر کهن و ایران، گفت: جهان اسلام مدیون و وام دار تبریز است زیرا چهره های بزرگی از خطه برخاسته و در آسمان ایران و اسلام درخشیده اند.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: سلسله حکیمان، عارفان، فیلسوفان و مفسران زینت بخش تبریز، ایران و جهان هستند و نمی توان این بزرگان را از نظر دور داشت، مفسران بزرگی مثل علامه امینی، علامه طباطبایی و فیلسوف بزرگی مثل علامه جعفری و شهریار از جمله این ستارگان و بزرگان هستند.
آیت الله اعرافی ادامه داد: برگ های درخشان تاریخ و فرهنگ تبریز پرآوازه و آذربایجان قهرمان ساحت بزرگی را در گردشگری به وجود آورده است که می تواند صفحه مهم گردشگری جدید در ایران باشد.

** گردشگری به لحاظ اقتصادی سومین صنعت درآمد زای جهان است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این همایش گفت: نخبگان حوزه و دانشگاه به فقه و موضوع گردشگری اهمیت بدهند، سیر و سفر موجب توسعه علم و فرهنگ اسلامی می شود.
حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم بیان کرد: اسلام مسلمانان را دعوت به سفر و گردش و تشویق به تفکر و تدبر در جهان کرده است.
وی افزود: ظرفیت های مسلمانان در گردشگری علمی و پیشینه تاریخی منحصر به فرد است و اگر مدیریت شود اسلام به خوبی زمینه جذب گردشگر را فراهم می کند.
وی گفت: حفظ و معرفی آثار تاریخی، کتاب و اسناد تاریخی به ملت های جهان با استفاده از رسانه ها، زمینه مناسب توسعه گردشگری را در ایران فراهم می کند.
حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: گردشگری به لحاظ اقتصادی سومین صنعت درآمد زای جهان پس از فروش نفت و صنعت خودروسازی است بر این اساس سرمایه گذاری در این صنعت ضرورت است.
رییس شورای سیاست گذاری این همایش ادامه داد: همایش فقه گردشگری ضمن پرداخت به موضوعی که نیاز جوامع اسلامی و ایران است به موضوعی پرداخته که تاکنون پژوهش مناسبی در خصوص آن صورت نگرفته است.
حجت الاسلام آل هاشم همچنین تاکید کرد: گردشگری راهکار برون رفت از بن بست های اقتصادی است و باید با معرفی فرهنگ اسلام به سایر ملت ها برای توسعه این صنعت تلاش شود.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با شرکت نخبگان و گردشگران 50 کشور خارجی در تالار وحدت دانشگاه تبریز گشایش یافت.
250 مقاله در 6 محور و به پنج زبان فارسی، انگلیسی، ترکی آذری، ترکی استانبولی و اردو به دبیرخانه همایش بین المللی فقه گردشگری رسیده است.
از این تعداد 160 مقاله پذیرفته و در نهایت 60 مقاله برگزیده و هفت مقاله برتر شناخته شد که در همایش فقه گردشگری ارایه می شود.
تمبر یادبود همایش و طرح انجمن ملی گردشگری اسلامی نیز با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و میهمانان خارجی رونمایی شد.
این همایش 2 روزه توسط جامعه المصطفی العالمیه با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز برگزار می شود.
3093/3071

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


فقه گردشگري


همايش