گردشگری و توریسم

بناهای تاریخی اصفهان از یادگارنوشته ها پاکسازی می شود

فریدون اله یاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از آثار تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و هرگونه یادگاری نویسی بر روی آثار تاریخی مورد برخورد جدی و قانونی قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: در این راستا بتازگی عملیات مرمت و سامان بخشی سی و سه پل اصفهان از خطوط رنگی و یادگار نویسی ها آغاز شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: این عملیات در 2 مرحله و برای مدت چهار ماه اجرا می شود که فاز اول شامل سامان بخشی آجرها، سنگ فرش ها و بندکشی های آسیب دیده است.
وی مرحله دوم را شامل امحا و پاکسازی بدنه پل از خطوطی که توسط برخی افراد ناآگاه کشیده شده است ذکر کرد و گفت: برای این منظور اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال تخصیص یافته است.
اله یاری یادآور شد: بنا بر شرایط تخصیص اعتبارات، به نوبت باقی آثار تاریخی اصفهان مورد مرمت و سامان دهی قرار می گیرد.
طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی رکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خسارت وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی 10 سال محکوم می شود.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
6994/6026/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


بناهاي تاريخي


يادگار نويسي