گردشگری و توریسم

گردشگری نقش مستقیم در رونق تولید دارد

فریدون الهیاری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : سازمان میراث فرهنگی فعالیت هایی را بر اساس ماموریت خود برای تحقق شعار رونق تولید در هر دو بخش صنایع دستی و گردشگری آغاز کرده است.
وی با اشاره به این که حوزه صنایع دستی در رونق تولید از جایگاه ویژه تری برخوردار است، اظهارداشت: هماهنگی های بسیار خوبی در ستاد و استان برای رونق تولید در حوزه صنایع دستی در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان ادامه داد : همه عوامل مشوق و حمایتگر تولید صنایع دستی در استان احصاء و موانع و مشکلات این حوزه هم مرتفع شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به نامگذاری امسال بعنوان رونق تولید، بسته ای در سطح عالی مدیریت صنایع دستی کشور در حال تهیه است که امیدواریم با ارائه این بسته بتوانیم تحرک ویژه ای در حوزه صنایع دستی ایجاد کنیم.
الهیاری تصریح کرد: گردشگری از نظر خدمات و اشتغال می تواند توسعه متوازنی در استان ایجاد کند.
وی بیان کرد: حضور گردشگران خارجی و داخلی و خرید صنایع دستی و سوغات بطور مستقیم تاثیر گذار است و گردشگری در رونق تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته وی گردشگری ابعاد متنوع و متعددی را در بر می گیرد که بخشی از آن بصورت مستقیم و بخش مهمی از آن هم بصورت غیر مستقیم در رونق تولید نقش دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری در حوزه های دیگری هم که بطور مستقیم نقش ندارد می تواند نیازهای خدمات و محصولات گردشگری را برطرف کند و از این نظر در رونق تولید موثر است.
به گزارش ایرنا، از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون 400 هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده ‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع‌ دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
ایران با داشتن 10 شهر و 2 روستای فعال در تولید صنایع دستی، رتبه نخست دنیا را دارد.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار اثر تاریخی (یک هزار و 850 اثر ملی و هفت اثر ثبت جهانی) و افزون بر 600 خانه تاریخی در کانون توجه علاقه مندان حوزه گردشگری، باستان شناسی، معماری و هنر است.
برنامه ریزی جهت افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور از اولویت های برنامه ششم توسعه است که این موضوع در استان اصفهان با توسعه زیرساخت ها در حال پیگیری است.
استان اصفهان دارای 90 هتل و 65 مهمانپذیر با ظرفیت حدود 20 هزار تخت است که از این تعداد 57 هتل و 30 مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.
7150/6026/

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


اصفهان


رونق تولید