گردشگری و توریسم

مدیرکل میراث فرهنگی:صنعت گردشگری نقشی مهم در رونق تولید دارد

مرتضی آبدار روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، انتخاب شعار سال با عنوان رونق تولید از سوی مقام رهبری را بسیار دقیق و موشکافانه دانست و افزود: تولید در تمام حوزه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و این اهمیت در صنعت گردشگری به دلیل وسعت و گستردگی آن اهمیت خاصی دارد، چون این حوزه با رشته ها و صنایع مختلف دستی ارتباط مستقیم و متقابلی دارد.
وی اهمیت صنعت و اقتصاد گردشگری در شرایط کنونی اقتصادی کشور را مهم خواند و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، اهمیت توسعه اقتصاد مبتنی بر گردشگری و بدون وابستگی به درآمد نفتی باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا که با توسعه این صنعت حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط رونق یافته و توزیع مناسب اشتغال در شهر و روستاها برقرار می شود.
آبدار با بیان اینکه رشد گردشگری رشد تولید را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: صنعت گردشگری به عنوان نیروی محرکه تولید در داخل کشور این توانایی را دارد تا با توسعه خدمات، اقتصاد کشور را به سمت رونق تولید سوق دهد که این امر نیز موجب افزایش درآمد سرانه کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه از طریق بازتعریف گردشگری به عنوان صنعت دارای قابلیت رونق بخشیدن به اقتصاد کشور شاهد ارتقای مستقیم و غیرمستقیم بخش های مرتبط با این صنعت اعم از خدمات و گسترش تولید صنایع دستی خواهیم بود، تحقق این مهم را وابسته به عزم و اراده عمومی خواند.
آبدار با تاکید بر اینکه تبدیل صنعت گردشگری به مطالبه عمومی و فرهنگ سازی در این حوزه امر مشترک بین تمامی دستگاه ها و گروه های اجتماعی و مردم نهاد آذربایجان شرقی است، گفت: باید توجه داشت که فرهنگ سازی و توسعه گردشگری در استان ضروری است.
وی اضافه کرد: این امر بدون مشارکت همه جانبه دستگاه ها و گروه های اجتماعی محقق نمی شود و بر همین مبنا میراث فرهنگی استان به عنوان دستگاه متولی گردشگری، ضمن تلاش در این راستا، آماده همه گونه همکاری با سایر دستگاه های ذیربط در جهت تقویت ظرفیت های گردشگری آذربایجان شرقی است.
آبدار به اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راستای صیانت و معرفی میراث های فرهنگی و طبیعی اشاره کرد و افزود: مرمت و احیای بناها و خانه های تاریخی، حمایت از تولیدات هنرمندان صنایع دستی و پیگیری ثبت جهانی جنگل های ارسباران از جمله این اقدامات است که در راستای صیانت و معرفی میراث های فرهنگی و طبیعی استان در دستور کار قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه سیاست های این اداره کل در راستای تجلی چهره ای متفاوت از آذربایجان برای گردشگران است، اظهار داشت: یکی از مهمترین اهدافی که در دستور کار این اداره کل قرار دارد، تلاش در راستای توزیع متناسب سفر در اقصی نقاط استان با تکیه بر ظرفیت بالای بوم گردی و طبیعت گردی است که به همین منظور 200 مسیر گردشگری تعریف و تدوین شده است.
دبیر ستاد تسهیلات سفر استان بر استفاده از ظرفیت گردشگری روستایی و عشایری و توسعه اقامتگاه های طبیعت گردی و بوم گردی تاکید کرد.
آبدار گفت: در این راستا 52 روستای هدف گردشگری آذربایجان شرقی با هدف توسعه اقامتگاه های بوم گردی در اولویت قرار گرفته اند و در راستای معرفی این مناطق 193 راهنمای فعال حوزه بوم گردی و طبیعت گردی و همچنین اپلیکیشن طبیعت ‘مِستر تریپ (آقای سفر)’ به صورت مستمر فعال است.
3038/3071

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


رونق


توليد