گردشگری و توریسم

لاله های واژگون دشت گرمه در لنز عکاسان گل می دهند

عبدالله قدرتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از این در فصل بهار جشنواره لاله های واژگون در منطقه برپا می شد که به دلیل تردد افراد و خودروها و علاقه مندان آسیبی جدی را به رویشگاه این گیاه منحصر به فرد وارد می کرد.
وی افزود: بر این اساس امسال تصمیم گرفته شد جشنواره لاله های واژگون به جشنواره عکاسی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تاریخ قطعی برپایی این جشنواره به زودی اعلام می شود، گفت: امسال به علت شرایط خاص آب و هوایی، هنوز این لاله ها به گل ننشسته اند.
جشنواره لاله های واژگون هر سال در نخستین روزهای اردیبهشت در روستای رباط قربیل، همراه با بازی های بومی، موسیقی و رقص های محلی برگزار می شد.
مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط جوی مانند کاهش دما و بارندگی‌ در رویشگاههای لاله واژگون موجب شده تا این گیاه گیاهی دیرتر به گل بنشیند.
حسن وحید افزود: لاله های واژگون در این استان هر سال تا اوایل اردیبهشت ماه گل می دهند اما امسال فقط در بخش محدودی از منطقه «خُمبی» تعدادی از لاله ها گل داده اند ولی بارش‌های امسال موجب افزایش تعداد لاله ها شده است.
لاله واژگون یا لاله نگونسار، گیاهی با گل‌های بسیار زیبا از خانواده سوسن با رنگ های قرمز، نارنجی و زرد است که نوع زرد رنگ آن که در استان خراسان شمالی می روید کمیاب‌تر از انواع دیگر آن است.
لاله واژگون خراسان شمالی از نظر ارتفاع و رنگ با لاله واژگون استان های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد متفاوت است و با 2 رنگ زرد و بنفش کمرنگ در مناطقی که ارتفاع آن بیش از هزار و 500 متر است، می روید.
منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه واقع در خراسان‌ شمالی از مناطق کوهستانی است که دارای دشت وسیعی با گستره حدود 10 هکتار از لاله‌های واژگون زردرنگ است و به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی این گونه معرفی شده است.
علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه وسملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز رویشگاه این گل است.
خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و تاکنون 350 گونه گیاهی در آن شناسایی شده که 50 درصد این گونه ها جنبه دارویی و صنعتی دارد.
ب/5132

انتهای پیام /*


اجتماعی


لاله های واژگون


منابع طبیعی


خراسان شمالی