اماکن دیدنی ایران

معاون دبیر کل سازمان اکو: اکو فاقد استراتژی جامع منطقه ای برای گردشگری است


چارتر

معاون دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: با وجود فعالیت‌های مختلف و رویدادهای گردشگری، اکو هنوز فاقد یک استراتژی جامع منطقه‌ای برای توسعه گردشگری پایدار است.

ایرنا: کانن نظروف در آیین پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو جاده ابریشم در زنجان افزود: به منظور بهره‌گیری از ظرفیت های منطقه، تنوع فعالیت‌های گردشگری، در دسترس بودن خدمات کیفی و آشنایی با منطقه، یک نیاز ضروری محسوب می شود.
وی اظهار داشت: حوزه اکو دارای ظرفیت قابل ‌توجهی بوده و این حوزه از نظر میراث تاریخی و فرهنگی یکی از ثروتمندترین مناطق جهان محسوب می شود، علاوه بر آن حوزه اکو بین ۲ بازار مهم گردشگری و جهانی اروپا و چین قرار دارد.
معاون دبیر کل سازمان اکو ادامه داد: گردشگری نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشورها از هزاره جدید داشته‌ بطوری که در ۶ دهه گذشته، گردشگری، گسترش و تنوع زیستی را در سراسر جهان تجربه کرده ‌است.
وی اضافه کرد: بیش از ۶۰ میلیون گردشگر بین المللی در سال ۲۰۱۷ به منطقه اکو سفر کرده اند که ۴٫۵ درصد از کل آمار گردشگری در جهان را تشکیل می دهد.
نظروف اظهار داشت: این امر در درآمد گردشگری منطقه منعکس شده است که نشان می دهد منطقه به طور کلی تنها ۲٫۸۴ درصد از کل هزینه های گردشگری بین المللی را جذب می کند اما متاسفانه با توجه به پتانسیل منطقه و جمعیت، این نسبت کم است.
وی ادامه داد: براساس برآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری در منطقه اکو بیش از سه میلیون نفر به طور مستقیم و ۶٫۲ میلیون نفر غیر مستقیم در سال ۲۰۱۷ در اقتصاد گردشگری مشغول به فعالیت بودند که درآمد گردشگری حاصل شده در سال ۲۰۱۷ حدود به۴۲٫۷ میلیارد دلار رسید.
معاون دبیر کل سازمان اکو اضافه کرد: دبیرخانه اکو موظف به ترویج صنعت گردشگری در منطقه، از طریق توسعه استراتژی‌ها و سیاستهای مناسب ‌است.

**طرح های جدید گردشگری اکو تهیه شد

وی اضافه کرد: در این راستا، دبیرخانه اکو پیش نویس پروژه های جدید در بخش گردشگری تهیه کرده که ۲ مورد آن، با عنوان ‘استراتژی منطقه‌ای اکو برای گردشگری پایدار و برنامه اقدام برای توریسم پایدار’ و ‘شبکه اپراتورهای تور’ را در منطقه اکو تهیه کرده است.
نظروف افزود: معتقدیم که تمام کشورهای عضو سازمان اکو در این پروژه ها برای ترویج گردشگری در منطقه همکاری خواهند کرد و علاوه بر این، دبیرخانه سازمان همکاری های اقتصادی با سازمان های بین المللی و منطقه ای برای تقویت زیرساخت های گردشگری و تبادل اطلاعات و تجارب برای تبدیل منطقه اکو به عنوان یک بازار جهانی برای صنعت گردشگری همکاری می کند.
وی یادآور شد: بدون شک جاده ابریشم به عنوان پلی برای اتصال فرهنگ‌های کشورهای همسایه نقش بسزایی در برقراری صلح، دوستی، همکاری و درک متقابل در میان کشورهای عضو دارد.
معاون دبیر کل سازمان اکو ادامه داد: چهار دوره جشنواره غذای بین المللی اکو ، جاده ابریشم در زنجان از سال ۲۰۱۵ تا کنون برگزار شده که افزایش قابل توجهی در مشارکت کشورهای عضو اکو و اعضای جاده ابریشم و همچنین تعداد بازدیدکنندگان را نشان می دهد.
وی یادآوری کرد: بر این باوریم که برگزاری هر ساله این رویداد در شهر زنجان می تواند به توسعه بیشتر گردشگری در ایران و منطقه اکو کمک کند.
نظروف افزود: ۱۰ کشور عضو سازمان اکو به خاطر زیبایی های طبیعی خود و نیز تنوع میراث تاریخی و فرهنگی معروف هستند و برای احیای جاده باستانی ابریشم به عنوان میراث تاریخی منطقه اکو، دبیرخانه اکو و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ظرفیت خود برای ایجاد این رویداد به عنوان یک تجربه موفق استفاده کرده است.
وی اظهار داشت: سازماندهی جشنواره سالانه غذای جاده ابریشم در زنجان نشانه‌ای از اراده برای ایستادن در کنار جوامع محلی به جهت ارتقا قابلیت‌های خود و کمک به شکوفایی جاذبه های گردشگری بالقوه و معرفی آنها به جامعه محلی و بین المللی است.
معاون دبیر کل سازمان اکو خاطر نشان کرد: بر این باوریم که این هدف باید توسط کشورهای عضو دیگر از طریق میزبانی نمایشگاه های گردشگری، برگزاری کارگاه های آموزشی و رویدادهای فرهنگی پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، در پنجمین جشنواره بین المللی غذای اکو-جاده ابریشم آشپزهای کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم طی چهار روز به طبخ غذاهای بومی و منطقه خود را عرضه خواهند کرد.
این جشنواره ۲۹ فروردین تا یکم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان در حال برگزاری است.