گردشگری و توریسم

اثرهای تاریخی ثبت ملی آران و بیدگل به 139 مورد رسید

اسماعیل بایبوردی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از خانه باغ شاکر آران و بیدگل در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: از این تعداد بنا و محوطه تاریخی شهرستان 131 بنای ثبتی و هشت محوطه و مجموعه تاریخی باستانی می باشد.
وی افزود: بیش از 30 محوطه تاریخی و باستانی در شهرستان آران و بیدگل مورد شناسایی قرار گرفته که نیازمند انجام مطالعه های دقیق باستان شناسی بود و از جمله محوطه تاریخی وکیل در سال های گذشته مورد کاوش قرار گرفت.
فرماندار آران و بیدگل عنوان کرد: سه محوطه باستانی نیز شامل محوطه تاریخی فیض آباد، شهر زیرزمینی نوش آباد (اویی) و شهر زیرزمینی سفیدشهر (طسمیجان) از سوی گروه های باستان شناسی در یک سال گذشته مورد کاوش قرار گرفت که بررسی ها همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: از مجموع 400 بنای ارزشمند شهرستان آران و بیدگل نزدیک به 131 اثر ثبت شده که 22 اثر شامل بناهای مذهبی از جمله مسجد و حسینیه می باشد و 35 اثر هم مربوط به خانه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
بایبوردی اضافه کرد: مرمت و حفاظت از خانه های قدیمی آران و بیدگل می تواند به رشد حوزه گردشگری در این شهرستان کمک شایانی کند که در این راستا بازسازی نزدیک به 80 خانه‌ تاریخی با هدف احیای هویت شهری از اولویت های مهم حوزه گردشگری این شهرستان می باشد.
وی همچنین به بازدید افزون بر 173 هزار نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی در تعطیلات نوروزی از جاذبه های گردشگری آران و بیدگل اشاره کرد و گفت: این آمار به نسبت سال گذشته افزایش 13 درصدی دارد.
فرماندار آران و بیدگل میزان اقامت گردشگران نوروزی در شهرستان آران و بیدگل را 25 هزار و 275 نفر برشمرد و بیان کرد: میزان اقامت در این شهرستان افزایش 52 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت که از جمله افزایش چهار برابری تعداد اقامتگاه ها در آن اثرگذار بود.
وی معماری خانه باغ تاریخی شاکر را بی مانند دانست و تاکید کرد: ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در چنین بناهای باشکوهی و به دنبال آن ارتقای زیرساخت های لازم گردشگری در این شهرستان می تواند به تولید و اشتغال پایدار کمک کند.
آران و بیدگل با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
18 آوریل (29 فروردین) به پیشنهاد ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه‌ها) از سوی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) با عنوان روز بین المللی بناها و محوطه های تاریخی نامگذاری شده است.
7472/8123

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثر تاریخی


ثبت ملی


آران و بیدگل