گردشگری و توریسم

مجموعه سعدی برای برگزاری آیین بزرگداشت شیخ اجل ساماندهی شد

به گزارش ایرنا مصیب امیری، پنجشنبه به خبرنگاران گفت: تعمیرات اضطراری و احیای مجدد فضای سبز و نورپردازی مجموعه، از سوی این اداره کل انجام شده و این مکان مهیای میزبانی هر چه بهتر از دوستداران این شاعر پُر آوازه در یکم اردیبهشت 98 است.
ششم فروردین 98 وقوع سیل در محله سعدی و اطراف آرامگاه شیخ اجل به بسیاری از منازل این منطقه خسارت وارد کرد و با توجه به نزدیک بودن سالروز بزرگداشت این شاعر نامی این انتظار وجود دارد که با همکاری همه دستگاه های متولی از جمله شهرداری شیراز، وضعیت بصری اطراف این مجموعه نیز ساماندهی شود.
یکم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله، نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر، کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاورمیانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی در سال 671 خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
آرامگاه این شاعر شهیر در شهر شیراز و در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان واقع شده است. این مکان در ابتدا خانقاه شیخ بود که وی اواخر عمر خود را در آن جا سپری کرد و در این مکان به خاک سپرده شد.
9873 /6118

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


محله سعدي


ساماندهي