گردشگری و توریسم

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی: 270 موزه جدید ایجاد شد

محمدرضا کارگر روز چهارشنبه در آیین گشایش کارگاه دو روزه آموزش شیوه های نوین موزه داری شمال غرب کشور با بیان اینکه یکی از مهمترین محیط های معرفی داشته‌های فرهنگی و ‌تاریخی موزه‌ها است، اظهار داشت: طی سال های اخیر شاهد رشد احداث موزه‌ها در کشور هستیم و مقایسه تعداد موزه ها در ابتدای دولت تدبیر و امید با زمان حاضر نشان دهنده رشد قابل ملاحظه در این حوزه است.
وی افزود: تمام افراد جامعه باید در امور موزه داری نقش داشته باشند زیرا که موزه ها زمانی به عنوان نهاد اجتماعی نقش ایفا می کنند که تمام مردم در این موضوع مشارکت داشته و سهیم باشند.
کارگر توسعه موزه ها را محصول توسعه جامعه دانست و ادامه داد: با مرور به تاریخ 300 ساله موزه‌ داری در جهان، شاهد یک وضعیت مطلوب در عرصه موزه داری ایران هستیم چون معتقدیم موزه از مهمترین ارکان فرهنگی جامعه و معیار توسعه است.
وی با تاکید بر اینکه حفظ و معرفی هویت ملی عاملی برای راه‌اندازی موزه است، گفت: جامعه باید هویت خود را حفظ کند و این آغاز یک حرکت عمومی برای راه‌اندازی موزه‌ها است و امروز بسیار خرسندیم که جامعه در مقابل این تهدید فراموشی مسیر درستی را انتخاب کرده و البته موزه پاسخی به نیاز به جاودانگی هر جامعه ای است.
کارگر اضافه کرد: اداره کل موزه‌ها و معاونت میراث فرهنگی تلاش می ‌کنند تا به جایگاهی در عرصه موزه ‌داری برسیم که در مقایسه با تاریخ کشور کارنامه قابل قبولی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم افتتاح یکهزارمین موزه را جشن بگیریم.
وی از رشد 120 درصدی موزه های خصوصی در کشور خبر داد و افزود: به صورت مستمر شاهد تقاضاهای مکرر بخش خصوصی و مجموعه‌ دارها برای راه‌اندازی موزه‌ هستیم.
مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور شکل گیری موزه‌ها به صورت خودجوش و براساس نیاز اجتماعی را مبارک دانست و گفت: در بسیاری از روستاها افراد آثار تاریخی خانوادگی خود را به صورت خودجوش در یک موزه جمع می‌کنند که تبدیل به کانونی برای هم اندیشی می ‌شود و سازمان از چنین اتفاقاتی استقبال کرده و به آنها مجوز می‌ دهد.
کارگر با بیان اینکه موزه ها مکان های محرک در توسعه فرهنگی به شمار می روند، یادآوری کرد: اگر موزه ها موجب توسعه فرهنگی در جامعه شوند به رسالت موزه داری خود عمل کرده ایم، در غیر این صورت بسیاری از ظرفیت های خود را برای پیشبرد اهداف جامعه از دست می دهیم.
وی برگزاری دوره های آموزشی در مقوله موزه داری را برای ارتقای دانش فعالان بخش خصوصی و دولتی شاغل در موزه ها ضروری دانست و افزود: ارتقای سطح کیفی فعالان این حوزه رضایت مخاطبان و غنای محتوایی موزه ها را در پی خواهد داشت.
کارگر به اهمیت و لزوم برگزاری کارگاه های آموزشی موزه داری تاکید و اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی موزه داری سبب تبادل تجربیات، اطلاعات و همچنین گفتمان فرهنگی و پویایی موزه ها می شود.
به گزارش ایرنا، به دنبال نام گذاری شعار سال شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) با عنوان ‘ موزه ها در جایگاه کانون های فرهنگی: آینده سنت ها’ با هدف توجه به فرهنگ همگرایی و نقش محوری موزه ها در اجتماع کنونی، کارگاه آموزشی شیوه های نوین موزه داری شمال غرب کشور از امروز به مدت دو روز در سالن اجتماعات موزه آذربایجان آغاز شد.
این کارگاه آموزشی با حضور روسای موزه ها، امنای اموال و کارشناسان موزه های شمال غرب کشور در پنج محور شامل اجتماعی کردن موزه ها، نقش آموزشی موزه ها، سناریو و محتوای موزه ها، رویدادسازی در موزه ها و بازاریابی و اقتصاد در موزه ها برگزار می شود.
آذربایجان شرقی با داشتن 23 موزه، قطب موزه داری کشور به شمار می رود و از این تعداد 19 موزه در تبریز قرار دارد.
3038/3071

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


موزه


افزایش