گردشگری و توریسم

سیاهکل ، جلوه گاهی از تاریخ و طبیعت بکر

وجود اختلاف ارتفاع موجود در شهرستان سیاهکل که آن را هم در جلگه و هم کوهستان کشیده است باعث شکل گیری فرهنگ و تمدن متفاوتی در این سرزمین تاریخی و سرسبز شده است .
وجود بخش زیبای دیلمان که مینیاتوری از دیلمستان بزرگ است همواره گردشگران زیادی را در تمامی ایام سال به سوی خود کشانده است ؛ دیلمستان بزرگ که در گذشته از زنجان شروع شده و رودبار ، مازندران و قسمتی از قزوین را در برمی گرفت که طبق کاوش های غار یسلمان در بخش دیلمان ، قدمت این منطقه مربوط به دوران پارینه سنگی یعنی حدود 200 تا 250 هزار سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده شده است.
طبیعت زیبای سیاهکل همراه با آثار تاریخی و دیدنی به جامانده از دوران قدیم ، علاقه مندان زیادی را به سوی خود می کشاند.
وجود جاده ی رویایی و زیبای سیاهکل به دیلمان که علاوه بر سرسبزی منطقه وجود آثار تاریخی زیبای واقع در این مسیر میزبان گردشگران زیادی می باشد.
جدا از طبیعت بکر و سرسبز وجود آثار تاریخی شامل بناها و محوطه های تاریخی ، توریست های زیادی را مشتاق دیدار از این منطقه می کند .
*کاروانسرای تی تی
اولین مکان دیدنی مسیر جاده سیاهکل به دیلمان کاروانسرای تی تی می باشد.
تی تی کاروانسرا ؛ نمایانگر جلوه ای کوچک از تاریخ درخشان سیاهکل است که در 10 کیلومتری مسیر جاده سیاهکل به دیلمان درست در سمت راست رودخانه ی شمرود و محل تلاقی آب رودخانه بابا کو و شمرود واقع شده که در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران همین کاروانسرا بوده است.
تی تی در اصطلاح محلی به معنی شکوفه است بنابراین تی تی کاروانسرا به معنی کاروانسرای شکوفه می باشد.
بنای این کاروانسرا از جنس سنگ های رودخانه ای ،آجر و ملات به کار رفته در آن از جنس ساروج می باشد که وجود کاروانسرا در دل طبیعت زیبا و سرسبز جذابیت آن را برای هر بیننده ای چند برابر می کند.
این کاروانسرا
از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که کاروانسرا از نوع کاروانسراهای برون شهری و دو ایوان و دارای حیاطی مرکزی ، ورودی هشتی شکل و دو ایوان در اطراف هشتی داراست .
در وسط این کاروانسرا حوض کوچکی قرار دارد و در چهار کنج آن اتاق های مربعی شکل به مساحت 14 متر مربع قرار دارد که محل حفاظت کاروانیان از راهزنان و حیوانات وحشی بوده است .
ساخت تی تی کاروانسرا در این منطقه آن هم در زمانی که کاروانسراهای اندکی در شمال کشور ساخته می شده گوشه ای از اهمیت مسیر عبوری سیاهکل و موقعیت راهبردی این شهرستان است چراکه در گذشته شمال ایران از مناطق تولید ابریشم بوده که از این کاروانسرا و از طریق این مسیر به بخش مرکزی فرستاده می شد.
تی تی کاروانسرا با حدود 600 سال قدمت در دوران حکومت محلی کیایی در قلب طبیعت زیبای سیاهکل ساخته شده و سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این بنای زیبا در سال 80 توسط میراث فرهنگی از مالک خصوصی خریداری شده و تا اکنون دو بار مرمت شده و بعنوان جلوه گاهی از تاریخ میزبان گردشگران است.

*آبشار لونک
آبشار زیبا و دیدنی لونک دیگر مکان دیدنی شهرستان سیاهکل می باشد. برای پا گذاشتن در دنیایی از زیبایی ها باید سیاهکل را 25 کیلومتر به سمت دیلمان طی کرد و از مسیری که دوطرف آن انبوهی از جنگل های زیبای هیرکانی است گذشت تا به نگین گردشگری منطقه سیاهکل یعنی همان آبشار لونک رسید.
منطقه زیبا و گردشگری لونک هرچند امکانات رفاهی کافی ندارد اما واقع شدن آن در دل جنگل و داشتن آبشاری چهارفصل میزبان همگان و حتی مهمانان خارجی از کشورهای اروپایی در همه ایام سال می باشد .
آبشار لونک متشکل از دو آبشار متوسط است که همانند فرزندان دوقلو در آغوش طبیعت قرار گرفته اند آب پس از سقوط از این آبشار 6 متری به رودخانه شمرود می ریزد رودخانه ای که از اول تا آخر آن برای کشاورزان منطقه مثمر ثمر است.
آبشار لونک نام خود را از روستایی به همین نام در 500 متری بالای آبشار گرفته است و از کوههای بالای سرخود سرچشمه می گیرد .
اختلاف آبشار تا دره لونک گاه به 100 متر هم می رسد که یکی از زیباترین تصاویر طبیعی را پیش روی هر بیننده ای قرار می دهد.
در کنار آبشار لونک رستوران ، سرویس بهداشتی و آلاچیق و البته صنایع دستی وجود دارد اما یکی از جذاب ترین جاذبه های انسانی کنار این آبشار زیبا ، وجود غرفه عکاسی با لباس محلی است که طرفداران زیادی از میان گردشگران را داراست .
*حمام تاریخی دیلمان
از دیگر جاذبه های دیدنی و البته تاریخی شهرستان سیاهکل حمام تاریخی دیلمان می باشد .
این حمام در 50 کیلومتری شهر سیاهکل و درست در بافت شهری دیلمان قرار دارد که یکی از آثار مهم به جامانده از تاریخ دیلمان می باشد که طبق کاوش های صورت گرفته از دل خاک بیرون کشیده شده و مرمت شده تا برای جلب گردشگر در اختیار شهرداری دیلمان قرار گیرد تا از آن به عنوان موزه ای برای مردم شناسی و گردشگری استفاده شود .
حمام تاریخی دیلمان به نام حمام میر بلوک نیز شهرت دارد چراکه این بنای تاریخی در دوره قاجار توسط میرزا علی اکبر میر بلوک از زیر خروارها خاک بیرون کشیده شده و با حمایت مالی و شخصی وی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است .
این حمام که در داخل بافت شهری دیلمان قرار دارد دارای یک صحن 8 ضلعی است که 4 ضلع بزرگ و 4 ضلع کوچک آن به صورت یکی پس از دیگری قرار گرفته است. در یکی از اضلاع بزرگ خزینه آب گرم و در سه ضلع بزرگ دیگر ؛ سه سکو به چشم می خورد. و درهای هریک از اضلاع کوچک به گرم خانه ، سرد خانه و سربینه یا رختکن و تنویر خانه باز می شود.

در گذشته حمام دیلمان برای شست و شو و استحمام اکثر ساکنان دیلمان و کاروانیان و مسافران مورد استفاده قرار می گرفت.
این حمام با توجه به موقعیت کوهستانی و اقلیم سرد منطقه ساخته شده و جز بناهای محسوب می شود که با شرایط خاص کوهستانی طراحی و ساخته شده و به عبارتی بیشترین توجه به مسئله آب و هوا و سرما و مقابله با آن معطوف شده و این بنا دارای ساختمانی ساده ولی بی پیرایه است که بیشترین سعی معمار آن به استحکام و عوامل کاربردی معطوف شده است . شالوده ی اصلی بنا از سنگ و دیوارهای آن از جنس آجر و ملات به کار رفته از جنس ساروج است.
تمام قسمت های بنا جز سقف مرمت شده و البته مرمت کلی صورت گرفته است.
حمام دیلمان در دوران حکومت محلی کیایی همزمان با صفویه ساخته شده و حدود 500 سال قدمت دارد و در سال 83 دو مرحله مرمت شده و برای جلب گردشگر در اختیار شهرداری دیلمان است .
*امامزاده تورار
اگر مسیر سیاهکل به دیلمان را تا انتها بپیمایید. یکی از زیباترین مکان های که در انتهای این جاده ی رویایی می بینید بنای امامزاده تورار در کنار دشت های زیبا و سرسبز آن می باشد.

امامزاده ابراهیم ملقب به امامزاده تورار یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی و مذهبی استان گیلان واقع در بخش پیرکوه شهرستان سیاهکل است . این بنای متبرکه به این علت به تورار معروف است که در اطراف آن کوه های تورار وجود دارند و به همین علت به این بقعه ؛ امام زاده تورار می گویند . در اطراف این امامزاده دشت های وسیعی وجود دارد و تا شعاع 10 کیلومتری آن هیچ آبادی یافت نمی شود البته در فاصله 10 کیلومتری آن روستای جلیسه و بعد کلیشوم واقع شده است .
این بنای تاریخی و مقدس همواره از قدیم تا به اکنون مورد احترام افراد روستاهای اطراف و حتی بخش مرکزی سیاهکل بوده است ؛ طوری که اگر مسیری میخواستند بروند و بار سنگینی داشتند درآنجا به امانت می گذاشتند و شش ماه دیگر برمی گشتند و بار خود را صحیح و سالم تحویل می گرفتند و این نشان از اعتقاد بالای مردم به این امامزاده دارد.
بقعه ی تاریخی امام زاده تورار به قرن پنجم هجری قمری برمی گردد که در این دوران حکومت غالب سلجوقیان بوده اند.
به گفته رئیس میراث فرهنگی سیاهکل بنای امامزاده تورار در سال1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در گذشته این امامزاده مسیر ارتباطی استراتژیک بود که کاروانیان و افراد از مسیر این امامزاده به روستای کلیشم و بعد از آن به بخش مرکزی ایران از جمله قزوین می رفتند .
این بنا تا اکنون چندین بار به صورت خودجوش توسط مردم مرمت شده است و آخرین بار مرمت آن به سال 1396برمی گردد .
برای زیارت و دیدار این بنای تاریخی و پر قدمت می بایست به بخش پیرکوه شهرستان سیاهکل وارد شوید و بعد از گذشتن از روستای جلیسه به این مکان تاریخی و مذهبی رسید که زیبایی دشت های اطراف آن مکانی مناسب برای زیارت و تفریح افراد را فراهم می کند.
اینها جلوه های کوچکی از زیباترین مناطق دیدنی سیاهکل بود که ترکیبی از تاریخ ، تمدن همراه با طبیعت بکر و زیبا بوده است طبیعتی که به دوران سوم زمین شناسی برمی گردد چرا که وجود جنگل های هیرکانی موجود در منطقه سیاهکل به دیلمان که از ابتدای جاده تا انتهای آن مسافران را همراهی می کند که جلوه ای زیبا از تاریخ و طبیعت است.
7297 /6030

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


گردشگري


سياهكل