اماکن دیدنی ایران

کشف ۹۸ اثر تاریخی در آباده فارس


چارتر

سرپرست هیات باستان شناسی آباده گفت: ۹۸ اثر تاریخی متعلق به دوره های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی در آباده کشف شد.

ایرنا: علیرضا ابوالاحرار با اعلام این خبر گفت: در مجموع تعداد ۹۸ اثر در این پژوهش شناسایی شد که از آنها می توان به محوطه های روباز و پناهگاه سنگی متعلق به دوره پارینه سنگی میانه، استقرارگاه های پیش از تاریخ، تپه و محوطه های دوره هخامنشی، استودان و تدفین های سنگ لاشه دوره اشکانی و ساسانی، محوطه، قلعه و تپه های دوره ساسانی و اسلامی، کاروانسراهای دوره اسلامی، بافت تاریخی و خانه های دوره قاجار اشاره کرد.
این باستان شناس گفت: شهرستان آباده واقع در شمال استان فارس با هدف کشف و شناسایی محوطه های باستانی و مطالعه چشم انداز فرهنگی و در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی کشور بررسی و از نظر باستان شناسی شناسایی شد.

**مجوز با میراث بود
وی با بیان اینکه هیات بررسی باستان شناسی شهرستان آباده با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کار خود را آغاز کرد، افزود: شهرستان آباده از نظر جغرافیای سیاسی شامل بخش مرکزی و دهستان های بهمن، خسرو وشیرین، ایزدخواست، بیدک و سورمق است.
این باستان شناس اظهار داشت: آباده تنوع منحصر به فردی از لحاظ آب و هوایی، جغرافیایی و چشم انداز طبیعی است.
وی تصریح کرد: با توجه به قرارگرفتن قسمت هایی از این شهرستان در دامنه ارتفاعات دنا و وجود چشمه سارهای فراوان در این منطقه که سرچشمه رود کر (یکی از مهمترین رودخانه های فارس) است قابلیت های فراوانی برای استقرار در دوره های مختلف فرهنگی وجود دارد.
وی افزود: از سوی دیگر در بخش شرقی به علت قرار گرفتن در مجاورت کویر مرکزی ایران از سبک و شرایط استقراری مناطق حاشیه کویر تاثیر گرفته است.
سرپرست هیات باستان شناسی گفت: علاوه بر این قرار گرفتن شهرستان آباده در مسیر ارتباطی شمال به جنوب کشور و وجود کاروانسراهای متعدد در این مسیر بیانگر اهمیت این شهرستان درزمینه تجارت و داد و ستد در ادوار مختلف تاریخی و اسلامی است.

**کشف آثاری برای دوره پیش از تاریخ
ابوالاحرار گفت: در این بررسی پیمایشی علاوه بر شناسایی مجدد برخی آثار فرهنگی و استقرارگاه ها و تعیین دقیق موقعیت مکانی و مختصات جغرافیایی آنها، آثار متعدد جدیدی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی نیز شناسایی شد.
به گزارش ایرنا، ویژگی‌های تاریخی به استناد کاوش‌های باستان‌شناسی پیشینه سکونت در محدوده فعلی شهرستان آباده به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد. در دوره ساسانیان آثار بجا مانده همانند قلعه باستانی ایزدخواست و قصر بهرام در سورمق شواهد مطمئنی از شکوفائی فرهنگ و تمدن در این گستره جغرافیایی می‌باشد.
در دوره صفویه و ابتدای حکومت زندیه هم‌زمان با حضور شاه اسماعیل سوم شهر آباده در مسیر جدیدی از پیدایش ویژگی‌های شهرنشینی قرار گرفته و اولین ساخت و سازها با جلوه گاه‌های یک شهر شرقی در آباده ایجاد شد.