گردشگری و توریسم

آتش در قلب پاریس؛ آنچه نجات یافت و آنچه نابود شد

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، بخش قابل توجهی از کلیسای جامع نوتردام پاریس دیشب در آتش سوخت؛ بنای عظیمی که پیش از برج ایفل نماد پایتخت فرانسه بود.
دیشب قلب پاریس در مقابل بهت و اندوه فرانسوی‌ها و تلاش آتشنشانان برای خاموش کردن شعله‌های آتش، می‌سوخت.
ویکتور هوگو، نویسنده مشهور قرن 19 فرانسه که نقشی انکار نشدنی در احیای این کلیسا ایفا کرد، در سال 1831 رمان «گوژپشت نوتردام» به شکلی باورنکردنی توصیفی از دیشب پاریس را ارائه کرده بود.
هوگو وقتی می‌نوشت، «چشمان همه به بخش بالایی کلیسا دوخته شده بود. آنچه می‌دیدند عجیب بود. در بالاترین نقطه کلیسا، بالاتر از پنجره رز مرکزی، شعله بزرگی زبانه می‌کشید که تا میانه دو ستون با گردابی از جرقه بالا می‌رفت … » فکر نمی‌کرد 188 سال بعد در 15 آوریل 2019 میلادی، نوتردام گرفتار حریق شود.
حالا که آتش فرو نشسته است و بر اساس برخی گزارش‌ها دو سوم بنای کلیسا را تخریب کرده، آتش نگرانی دیگری به جان فرانسوی‌ها افتاده است؛ سرنوشت آثار هنری و میراث فرهنگی که در نوتردام گردآوری شده بود.
روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» روز سه شنبه نوشت: دو اثر مهم با ارزشی غیرقابل تخمین از خشم شعله‌های آتش نجات پیدا کردند و از مهلکه بیرون برده شدند؛ اما نمی‌توان نگران سرنوشت دو تابلوی بزرگ متعلق به قرن 17 و 18 میلادی در فضای اصلی کلیسا و آسیب شیشه‌های رنگی بنا، نبود.
نخستین نشانه امیدواری، نجات لباسی از «سن لویی» و «تاج خار» است که بی اندازه برای کاتولیک‌ها اهمیت دارد. گفته می‌شود این همان تاج خاری است که پیش از مصلوب کردن مسیح (ع) بر سر وی گذاشته بودند. به گفته اسقف پاتریک شووه
(Patrick Chauvet) این میراث ارزشمند از آتش سوزی نجات یافته است.
وی اما معتقد است امکان خارج کردن تابلوهای بزرگ نقاشی پیش از رسیدن آتش، ممکن نبوده است. این تابلوهای چندین متری هر سال از 1630 تا 1707 میلادی به کلیسا اهدا شده بودند. در مجموع 76 تابلو در کلیسا وجود داشت که 13 تابلو در سالن اصلی در معرض دید عموم قرار داشت.
«برتران دو فدو» (Bertrand de Feydeau) رئیس بنیاد برنادن در گفت‌وگو با شبکه «ت اف 1» فرانسه گفت: حرارت می‌تواند به شیشه‌های رنگی کلیسا آسیب جدی وارد کرده باشد. همچنان که احتمال ذوب شدن سرب به کار رفته در پنجره‌های عظیم کلیسا نیز وجود دارد.
یکی از آثار معماری مهم این کلیسا آثار ویترای پنجره رُز است که در قرن 13 میلادی به عنوان نمادی از گل‌های بهشتی ساخته و بارها مرمت و بازسازی شده‌اند. پنجره رُزهای شمالی و جنوبی این کلیسا 13 متر ارتفاع بزرگترین‌های این کلیسا هستند.
یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی به سرنوشت اُرگ‌های تاریکی کلیسای نتردام مربوط می‌شود. بزرگترین ارگ این کلیسا به قرن 15 میلادی تعلق دارد. بخش‌هایی از این اُرگ‌ها از سرب ساخته شده که مقاومت چندانی در برابر حرات ندارد.
این‌ها نخستین واکنش‌ها و برآوردها از آتش‌سوزی در نتردام است و هنوز میزان خسارت وارد شده به این میراث فرهنگی و تاریخی مشخص نیست.
به گزارش ایرنا، ساختمان کلیسای نوتردام از سال گذشته به دلیل ترک برداشتن و ریختن بخش هایی از ساختمان، در حال تعمیر بود و با اینکه علت دقیق آتش سوزی هنوز معلوم نیست پلیس پاریس گفته است آتش سوزی به احتمال زیاد به عملیات بازسازی در این کلیسا مربوط بوده که شش میلیون و 800 هزار یورو هزینه داشته است.
آتش سوزی حوالی 6 عصر دوشنبه به وقت پاریس (9 شب به وقت تهران) آغاز شد و نزدیک به 400 آتش نشان در عملیات اطفای حریق حضور داشتند که از این تعداد تنها یک نفر مجروح شده است. عملیات خاموش کردن آتش حوالی سه نیمه شب (5 و نیم صبح به وقت تهران) پایان یافت، در حالیکه ساختمان های اطراف از زمان آغاز آتش سوزی به سرعت تخلیه شد و شمار قابل توجهی از مردم پاریس برای خاموش شدن سریع آتش در خیابان های اطراف کلیسا گرد آمده و دعا کردند.
کلیسای نوتردام که سالانه 13 میلیون نفر از آن بازدید می کنند، طراحی و ساخت آن در سال 1163 آغاز و در سال 1345 میلادی پایان یافت.
فراهنگ**9053**9157

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فرانسه


کلیسای نتردام