گردشگری و توریسم

آیین«هلپرکه» کردستان کشوری ‌شد

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از جشنواره آیینی «هلپرکه»، «سید احمد توکلی» با اشاره به جزئیات برگزاری این جشنواره ،یادآورشد: دوره های اول و دوم این جشنواره به صورت استانی و محلی برگزار شده و مسئولان این جشنواره امسال تصمیم به برگزاری سومین دوره به صورت کشوری گرفتند.
دبیر این جشنواره درباره فلسفه «هلپرکه» هم گفت: «هلپرکه» از آیین های کهنی است که از دیرباز در کردستان در مراسم عروسی یا عزا در گروه های 2 تا چند نفره برگزار می شود.
وی درباره تفاوت «هلپرکه» با رقص کردی اظهار داشت: ممکن است خیلی ها با شنیدن «هلپرکه» به سراغ رقص کردی بروند؛ حال آنکه این آیین تفاوت های زیادی با رقص کردی دارد.
دبیر این جشنواره در خصوص چگونگی برگزاری این مراسم گفت: در دو دوره قبلی برای قوام یافتن کیفیت جشنواره تصمیم گرفتیم به صورت استانی و محلی این جشنواره را برگزار کنیم اما امسال تصمیم توسعه دادن این آیین گرفتیم.
توکلی افزود: تاریخ اولیه جشنواره هشتم تا دهم فروردین ماه و تعطیلات نوروز در نظر گرفته شده بود؛ اما با وقوع سیل و جان باختن جمعی از هموطنان در این حادثه غیر مترقبه، تصمیم گرفتیم تاریخ جشنواره را 20 روز به تعویق بیاندازیم.
وی در ادامه به برنامه های این جشنواره اشاره و اظهار داشت: محور اصلی برنامه های ما، بر اجرا های سالنی و خیابانی متمرکز شده و جدول برنامه ها را هم منتشر کرده ایم تا علاقه مندان در جریان جزئیات برنامه ها قرار بگیرند. علاوه بر اجرا ها، دو پنل تخصصی و سه کارگاه آموزشی را به عنوان برنامه های جانبی جشنواره پیش بینی کرده ایم.
توکلی درباره داوران این فستیوال گفت: امسال ما از 5 کارشناس و پژوهشگر در زمینه نمایش و موسیقی به عنوان داور دعوت کردیم.
«عبد الکریم سروش» پژوهشگر فرهنگ اقوام ایرانی، »علی رضا اسماعیلی»کارشناس حوزه نمایش،«بهمن حاج امینی» کارشناس حوزه موسیقی، «امید زارعی» و «علی جهانی»، اعضای هیئت داوران را تشکیل می دهند.
جشنواره آیینی «هلپرکه» 27 تا 29 فروردین در شهرستان بانه و با همکاری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و فرمانداری و اداره ارشاد استان کردستان و شهرستان بانه برگزار می شود.
فراهنگ ** 9494 ** 1355

انتهای پیام /*


فرهنگی


موسیقی


جشنواره هلپرکه


کشوری