گردشگری و توریسم

روزهای طلایی بوم گردی اسفراین

به گزارش ایرنا، نوروز امسال نه تنها بهاری پر برکت با نزول بارش های پیاپی رحمت الهی از نخستین روزهای سال برای مردمان این دیار به ارمغان آورد بلکه، با استقبال چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی در سفر به مناطق بکر و روستایی این شهرستان و رشد 440 درصدی اقامت در اقامتگاه های بوم گردی نسبت به مدت مشابه پارسال، رونقی دوچندان به سفره روستاییان بخشید.
شهرستان اسفراین که از پیشتازان ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در خراسان شمالی است و نخستین اقامتگاه بوم گردی استان را سال 95 در روستای تاریخی و گردشگری ‘رویین’ با حضور مسئولان استانی افتتاح کرد،
اکنون پس از گذشت 2 سال این میزان به 11 اقامتگاه رسیده است.
این میزان افزایش اقامتگاه های بوم گردی در شهرستان اسفراین نه تنها مانعی برای جذب گردشگران در این حوزه نشد، بلکه اقامت مسافران و گردشگران نوروز امسال را در اقامتگاه های بوم گردی شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 4 برابر افزایش داد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 2هزار و 248 مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروز در این شهرستان اقامت داشتند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 164درصد افزایش داشته است.

*رشد 440 درصدی اقامت در بوم گردی
محمد محمدی با اشاره به سهم بالای بوم گردی های شهرستان در جذب و اقامت مسافران و گردشگران نوروزی افزود: از این میزان اقامت گردشگران تعداد 954نفر در اقامتگاه های بوم گردی شهرستان اقامت کرده اند که این تعداد نسبت به تعطیلات نوروز سال گذشته 440 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: تا سال گذشته شهرستان اسفراین فقط یک اقامتگاه فعال بوم گردی در روستای تاریخی و گردشگری روئین داشت که این میزان امسال به 11 اقامتگاه بوم گری فعال رسیده است.
محمدی با اشاره به استقبال خوب فعالان حوزه گردشگری شهرستان از ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، افزود: تاکنون 14میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در شهرستان پرداخت شده است.
وی گفت: در تعطیلات نوروز سال گذشته 217 گردشگر در تنها اقامتگاه بوم گردی شهرستان در روستای رویین، اقامت داشتند که این میزان در تعطیلات نوروز امسال به 954 نفر اقامت در اقامتگاه های بوم گردی شهرستان رسید.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین افزود: بیشتر مسافران و گردشگران اقامتگاه های بوم گردی شهرستان از طریق تورهای گردشگری نوروزی به این شهرستان سفر کردند.
محمدی افزود: حضور مدیران اقامتگاه های بوم گردی شهرستان در نمایشگاه های گردشگری کشور و ارتباط و جذب گردشگران نوروزی در تعامل با تورهای مسافرتی کشور یکی از دلایل مهم افزایش جذب گردشگران به بوم گردی های شهرستان بوده است.
وی با اشاره به رونق فروش صنایع دستی و سوغات در بوم گردی ها در تعطیلات نوروز گفت: 550 میلیون ریال صنایع دستی و سوغات در اقامتگاه بوم گردی رویین و نوروزگاه های شهرستان در این ایام توسط مسافران فروش رفته است.

* 70 درصد آمار اقامت بوم گردان نوروزی در روستای رویین بوده است
رئیس پایگاه ملی میراث فرهنگی روستای تاریخی و گردشگری ‘رویین’ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 735 گردشگر داخلی و خارجی نوروز امسال در اقامتگاه های بوم گردی روستای رویین اقامت داشتند.
حامد وظیفه شناس افزود: از این تعداد 7 نفر را گردشگرانی از کشورهای فرانسه، سویس و پاکستان بودند.
وی افزود: علیرغم ثبت بافت تاریخی رویین در سال 87، امسال نخستین سال فعالیت پایگاه ملی میراث فرهنگی روستای تاریخی رویین است.
به گزارش ایرنا هم اکنون 6 اقامتگاه بوم گردی در روستای تاریخی و گردشگری رویین فعال است که به بوم گردان و مسافران خدمات اقامتی و گردشگری ارائه می کنند که به گفته مسئولان گردشگری شهرستان از موفق ترین مناطق جذب گردشگران است.
شهرستان اسفراین با دارا بودن دومین بنای خشتی و گلی ایران با نام ‘شهر بلقیس’ که از پر بیننده ترین بنای تاریخی استان است و 145اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی از یک سو و وجود اقلیم متفاوت کوهستانی با دره های سرسبز و دل انگیز در شمال و آب هوایی گرم و خشک و بیابانی در جنوب شهرستان و روستاهای هدف گردشگری جذاب، مقصدی بکر برای گردشگران و بوم گردان است.
7189/ 6042

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


بوم گردی


اسفراین