اخبار گردشگری

جشن آب تایلند، فستیوال سانکرون

با نزدیک شدن جشن سنتی آغاز سال نو ی تایلندی، همگان خود را برای برپایی جشن و تعطیلات آماده می كنند، برپایی جشن های سنتی در همه کشورها معمولا یک نماد ملی تلقی می شود و جشن آب یا سونکران “Songkran”، مهمترین جشن ملی تایلند است که همه ساله همزمان با آغاز سال نو برگزار می شود.


سونکران یک واژه تائی به معنی تغییر و تحول است

سونکران یک واژه تائی به معنی تغییر و تحول است


فلسفه جشن آب ( فستیوال سانکرون):

پاشیدن آب بر روی یکدیگر ریشه در اعتقادات مردم تایلند دارد، آنها آب را مظهر پاکی و روشنائی می دانند و با ریختن آب بدبختی و نکبت را از جامعه دور می کنند و چه زمانی بهتر از آغاز سال نو برای اینکار؟
جشن آب پاشی، در تمام سطح کشور، مردم اعم از پیر و جوان، کودک و بزرگسال با شلنگ، تلمبه، سطل و تفنگ های آب پاش یکدیگر را خیس می کنند و گاهی نیز پودری که به صورت خمیری رقیق در آورده اند را به صورت یکدیگر می مالند و مناظر جالب و شادی را خلق می کنند.

مردم تایلند حتی مسئولین رده اول نیز در این جشن شرکت می‌کنند


زمان برگزاری فستیوال سانکرون:

این جشن زیبا هرساله در روز های آخر فروردین ماه برابر با 13 تا 15 آوریل در اکثر شهر های تایلند شور و حال وصف ناپذیری برگزار می گردد.
البته هر یک از این روزها نام خاصی نیز دارند: روز 13 آوریل روز سال نو، روز 14 آوریل روز خانواده و روز 15 آوریل روز سالمندان در کشور تایلند می باشد.


جشن آب تایلند

آداب و روسوم در جشن آب تایلند:

  • فستیوال سنکرون (جشن آب) بدون پاشیدن آب تکمیل نمی شود. بیشتر فعالیت ها در طول فستیوال سنکرون (جشن آب) شامل آب می باشند زیرا اهمیت اصلی این فستیوال، عمل تذهیب و پاک سازی خود و پاکیزه شدن قبل از آغاز سال نو است.

  • در جشن آب پاشی، یک جشن فراگیر و همگانی است، مردم  بدون محدودیت سنی و جنسی و طبقاتی با شلنگ، تلمبه، سطل و تفنگ های آب پاش یکدیگر را خیس می کنند.

  • سونکران مثل عید نوروز، عامل پاکیزگی هم هست چرا که قبل از این جشن،مردم با خانه تکانی و نظافت اماکن عمومی و درختکاری در نظافت و تمیز کردن اماکن و منازل محیطی پاک و سالم ایجاد می کنند.

  • جشن آبپاشی  هر ساله صدها هزار مسافر خارجی را به تایلند جذب می کند.

  • در این روز مناظر دیدنی و جالبی دیده می شود.

  • برخی از افراد بشکه های آب را پشت وانت گذاشته  و با سطل بر روی عابرین آب می ریزند.

  • برخی هم با شلنگ های بلند جلوی درب منزل ایستاده و مردم  را خیس می کنند. بازار آب پاشی با تلمبه های پلاستیکی هم حسابی گرم می شود.


منابع: www.thailand12.com ، iranianthailand.com ،www.khabaronline.ir ، www.worldinbag.com