گردشگری و توریسم

راه اندازی پایگاه مرمت و حفاظت پل باستانی دزفول تصویب شد

حجت اله آریایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با راه اندازی این پایگاه اعتباراتی برای مرمت و حفاظت از پل ساسانی دزفول تخصیص می دهد.
وی با بیان اینکه روند مرمت و جمع آوری الحاقات پل باستانی دزفول در حال انجام است، گفت: قرار است پیش نویس طرح ها و آسیب های مربوط به پل باستانی به سازمان میراث فرهنگی ارسال و درخصوص راه اندازی این پایگاه اقدام شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: پایگاه مرمت و حفاظت از پل باستانی دزفول با محوریت میراث فرهنگی و با همکاری شهرداری دزفول راه اندازی می شود و زیرنظر امور پایگاه های میراث فرهنگی خواهد بود.
پل قدیم دزفول سال ۲۶۰ میلادی در دوران ساسانیان و به دستور شاپور اول توسط اسرای رومی بر روی رودخانه دز ساخته شد به همین دلیل به «پل رومی» نیز معروف است.
این پل 2 منطقه شرقی و غربی شهر دزفول را به هم متصل می ‌کند و در قدیم یک پل ارتباطی بین منطقه جندی شاپور و سرزمین بین ‌النهرین بوده است.
پل قدیمی ۱۴ دهانه دارد و از سنگ ساروج و آهک ساخته شده و از معدود پل ‌هایی است که با وجود قدیمی بودن تا چند سال پیش همچنان وسایل نقلیه از روی آن عبور می‌ کردند اما این ترددها به تدریج موجب تخریب و نابود شدن پایه‌ های پل شد تا اینکه از ۱۳۸۹ برای حفظ این اثر جاودانی عبور خودروها از روی آن بسیار کم شده است.
پل قدیم دزفول در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
7278/3022

انتهای پیام /*


فرهنگی


سیلاب


میراث فرهنگی


دزفول