گردشگری و توریسم

رونق گردشگری در سایه خاطره ای خوش

به گزارش ایرنا، گردشگری صنعتی پردرآمد است که تحریم در آن کم اثر و رونق آن نیازمند تبلیغات و معرفی ظرفیت هاست که البته بعد از معرفی، فرهنگ سازی در جامعه برای برخورد مناسب با گردشگران و ایجاد خاطره ای خوش در ذهن آنها نقش مهم در تداوم گردشگرپذیری دارد.
یک خاطره خوش یا یک جاذبه زیبا، یک رویداد نو و یا امنیت یک شهر در هنگام حضور مسافران موجب تبلیغ شهر می شود چرا که فرد گردشگر با دیدن زیبایی ها و شرایط مطلوب شهر، بی شک خوبی ها و مزایا را برای دیگران تعریف می کند و سمنان را به عنوان مقصدی برای گردشگری معرفی می کند.
البته هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و احساس وظیفه تمام مسوولان استان در حوزه های مختلف، هم فکری و همدلی برای رفع چالش ها در کنار معرفی ظرفیت ها، اصلی است که نباید فراموش شود.
صنعت گردشگری در جهان امروز بهترین مسیر توسعه پایدار تلقی می شود و با هزینه های کم اقتصادی و اجتماعی می تواند توسعه را رقم بزند و از مزایای صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال حتی در دورافتاده ترین روستاها با حداقل بودجه و هزینه است.
گردشگری، در کنار معرفی، نیازمند تامین زیرساخت است چرا که گردشگر برای تفریح و راحتی سفر می کند اگر تنگنایی رخ دهد و زمینه سرگرمی او به خوبی فراهم نباشد و یا فضای شهری شادی و نشاط را القا نکند، برای بار دوم به آن مکان به عنوان مقصد سفر نمی کند.
به گفته کارشناسان، کشورهای پیشرو در گردشگری استاندارد خدمات ‌رسانی در فرودگاه ‌ها، بیمارستان ‌ها، حمل و نقل، اقامتگاه ها، پذیرایی، رسانه ها و فروشگاه ‌ها را مطابق با نیاز گردشگران تعریف کرده‌ اند و در زمان حاضر توسعه صنعت گردشگری در کشور نیازمند بازنگری زیرساخت های اقتصادی و ارایه خدمات مطلوب مطابق با استانداردهای بین المللی از مبدا تا مقصد است.
در استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون حدود 700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تعدادی از این آثار در بین شهرها و در مسیر تردد مسافران قرار دارد و می تواند بهانه خوبی برای بازدید گردشگران و رونق این حوزه باشد.
در استان سمنان، 60 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
در شهرستان سمنان 19 مرکز اقامتی و رفاهی برای گردشگران شامل سه هتل، چهار مجتمع، یک متل، یک اقامتگاه بوم گردی، یک مهمانپذیر، سه مجتمع بین راهی و 6 سفره خانه به منظور تامین زیرساخت گردشگری و خدمات رسانی به گردشگر وجود دارد.
با حمایت دولت تدبیر و امید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی اکنون 133 طرح در حوزه گردشگری استان سمنان با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریال در حال ساخت است.

**زیباسازی شهری راهکار رونق گردشگری
شهردار سمنان با بیان این که «تبدیل معبر به مقصد» شعار سمنان برای رونق گردشگری است، گفت: زیباسازی و ایجاد فضای شاد شهری، معرفی جاذبه های شهر سمنان به عنوان مقصد سفر و برنامه ریزی برای پذیرایی و میزبانی مطلوب از مسافران عبوری، از رویکردهای شهرداری سمنان برای رونق گردشگری در نوروز بوده است.
سید محمد ناظم رضوی در نشست شورای اداری شهرستان سمنان افزود: سال گذشته به منظور زیباسازی فضای شهری در نوروز 98 بیش از 10هکتار گل کاری در پنج نقطه شهری انجام و 24 هزار اصله درخت به منظور افزایش سرانه فضای سبز در شهر وحاشیه شهر کاشته شد.
وی با بیان این که سرانه فضای سبز شهری یک تا یک و نیم هکتار با درختکاری در روزهای پایانی سال گذشته افزایش یافت، ادامه داد: ابتدا سرانه فضای سبز شهر سمنان 14.3 مترمربع بود و با فضا سازی ماه های اخیر به 16 متر مربع افزایش یافت.
به گفته ناظم رضوی، به منظور زیباسازی شهر و جذب گردشگر حدود 6 هزار متر مربع در اطراف اماکن دیدنی، طبیعی و تاریخی مانند استخر کُدیور، کوشمَغان و باغ فیض نورپردازی انجام شد.
شهردار سمنان گفت: به منظور ایجاد فضای بانشاط و زیبا در شهر سمنان سه هزار متر مربع دیوارنگاری انجام و مبلمان شهری مناسب سازی و جایگزین شد.
به گفته وی، 21 نماد و یادمان بهاری در سمنان اجرا شد، پنج نمازخانه بازپیرایی، تابلوهای شهری مشخص کننده اماکن در 20 مورد اصلاح شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور زیباسازی چهره شهر و پاک شدن از زباله، 2 هزار کیسه زباله خودرویی بین مسافران و شهروندان سمنانی در نوروز امسال توزیع شد.

** تعریف رویداد موثر در جذب گردشگر
ناظم رضوی با اشاره به برگزاری کاروان های کودکانه با شعار «سمنان شهر دوستدار کودک» برای اولین بار در نوروز امسال گفت: 20 هزار نفر از کاروان های کودکانه در نوروز استقبال کردند که در صورت تداوم این کاروان ها می توان از آن برای جذب مسافر استفاده کرد.
شهردار سمنان، اصلاح و افزایش زیرساخت بهداشتی، اطلاع رسانی پیامکی، برگزاری برنامه های فرهنگی ، نمایش خیابانی، ایجاد دهکده علمی و تفریحی، پایگاه عرق گیری، تبلیغ جشنواره های نوروزی، چاپ بروشور های اطلاع رسانی، معرفی محورهای جدید گردشگری، برنامه نوروزگاهی و برپایی پخت سمنو را از جمله برنامه ها برای جذب گردشگر در نوروز امسال عنوان کرد.
شهردار سمنان، تهیه چند برنامه تلویزیونی در قالب مستند و فیلم کوتاه از ظرفیت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و پخش در رسانه ملی را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.

** کنترل ترافیک و پیشگیری از جرائم با تلاش پلیس
فرمانده انتظامی شهرستان سمنان گفت: کنترل ترافیکی، امنیتی، اجتماعی، نظارت و بازرسی قبل از شروع سال در قالب طرح استقبال از بهار از ابتدای اسفند به منظور پیشگیری از جرایم خشن و سرقت و کنترل ترافیک در شهر سمنان اجرا شد تا با تقویت امنیت در جامعه خاطره خوش در ذهن مسافران اقامت یافته در سمنان رقم بخورد.
سرهنگ غلامحسین پاکدامن در نشست شورای اداری شهرستان سمنان افزود: نوروز امسال با تلاش ماموران انتظامی در جاده های حوزه استحفاظی شهرستان سمنان تصادف منجر به فوت رخ نداد.
وی ادامه داد: تصادف های جرحی نوروز 98 در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیر داشت و تصادف های منجر به فوت در معابر درون شهری و جاده ها با تلاش ماموران نیروی اتتظامی در نوروز امسال 100 درصد کاهش یافت.
وی ابراز داشت: نوروز امسال چهار هزار لیتر سوخت قاچاق و 9 قلم اشیای عتیقه با قدمت بیش از 2 هزار و 500 سال در شهرستان سمنان کشف شد.
وی اضافه کرد: با وجود بارندگی و سیلابی شدن معابر در روزهای گذشته که همزمان با اوج سفرهای نوروزی بود، امنیت جاده ها با همت ماموران نیروی انتظامی تامین بود و خودروها با رعایت اصول ترافیکی، در جاده ها تردد کردند.
وی خاطرنشان کرد: نوروز امسال 76 درصد جرائم خشن و 100 درصد جرائمی مانند شرارت در شهر سمنان کاهش یافت.
فرمانده انتظامی شهرستان سمنان گفت: نوروز امسال 433 کیلو گرم انواع مواد مخدر در سمنان کشف شد و کشف مواد مخدر نوروز امسال 44 درصد و دستگیری عاملان فروش مواد مخدر 148 درصد افزایش یافت.
7342/6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


گردشگري


سمنان