اماکن دیدنی ایران

آخرین وضعیت طرح «سفر ارزان»


چارتر

به گفته طراح و مجری اصلی «طرح آسان‌سازی سفر»، ۹۰درصد این طرح آماده است، ولی مشکل دارایی و مالیات وجود دارد که اگر حل نشود، طرح «سفر آسان» کلا متوقف می‌شود و اجرا نخواهد شد.

ایسنا:نادر عادلی‌نیا درباره تفاوت این سفرهای قسطی با مدل مشابهی که هم‌اکنون در برخی آژانس‌های توریستی اجرا می‌شود، توضیح داد: «این سفرها بدون درنظر گرفتن سود یا بهره، قیمت‌گذاری و تقسیط شده است. درحالی‌که نمونه‌های دیگر که اکنون در برخی آژانس‌ها اجرا می‌شود، پرداخت اقساط به اضافه هزینه‌ای مازاد با عنوان بهره یا در نمونه کارت‌های اعتباری، کارمزد است.» وی هدف اصلی این طرح را آسان‌سازی و در دسترس قرار دادن امکانات سفر ذکر کرد و افزود: «در شرایط اقتصادی حال حاضر یک خانواده‌ چهارنفره برای سفر دست‌کم باید چهار میلیون تومان هزینه کند که با درنظر گرفتن مخارج جانبی هزینه سفر آنها ممکن است به هفت میلیون تومان برسد. قطعا این رقم باعث عقب‌نشینی و انصراف از سفر می‌شود. ما شرایط را آسان می‌کنیم که این اتفاق رخ ندهد.»

عادلی‌نیا اضافه کرد: «پیش از عید برای تعیین اقامتگاه‌ها مذاکراتی را با بومگردی‌ها و تعدادی از هتل‌ها انجام دادیم. برای استفاده از اتوبوس‌های VIP هم صحبت‌هایی شده بود. مذاکره برای قطار و هواپیما هم موکول شد به بعد از تعطیلات نوروز که با سیل روبه‌رو شدیم و بخشی از مسیر و زیرساخت‌ها را از دست دادیم. اولویت در حمل و نقل این تورها، فعلا هواپیما است. به گفته این فعال گردشگری، تمام مسیرهای داخل ایران برای این طرح درنظر گرفته شده و قیمت حدودی تورها نیز برای هر نفر از ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. عادل‌نیا از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نهاد ریاست جمهوری و مجموعه دولت، حمایت از این طرح را که به گفته او اشتغال خانواده بزرگ گردشگری را تضمین می‌کند، درخواست کرد و افزود: «درحال حاضر ۴۷۰۰آژانس مسافرتی دارای مجوز در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها سال گذشته تحت تاثیر مسائل اقتصادی بسته شدند. ما نمی‌خواهیم شاهد تعطیلی تک تک این دفاتر باشیم. با این طرح قصد داریم جلوی این تعطیلی‌ها را بگیریم و از دولت می‌خواهیم با رفع موانع، از این طرح حمایت کند.»

او با بیان اینکه هسته مرکزی این طرح متشکل از ۲۰ دفتر خدمات مسافرتی است درباره علت نپیوستن سایر آژانس‌های مسافرتی به این پروژه، توضیح داد: «قطعا این طرح با کمک همان ۴۷۰۰ آژانس مسافرتی قرار است در کشور اجرا شود. اما علت نپیوستن آژانس‌های دیگر آن است که هنوز اعلام عمومی نکرده‌ایم.» این فعال بخش خصوصی درباره نحوه انتخاب این ۲۰آژانس برای طراحی پروژه آسان‌سازی سفر، گفت: «این ایده از طرف ما به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارائه شد. در این طرح رانتی وجود ندارد و متکی به هیچ یک از بانک‌ها نیست و کاملا شخصی پیش می‌رود و سودی هم ندارد.»