گردشگری و توریسم

کشتی گیله مردی، رزمی از هزاره ها

هنوز ساز و نقاره دعوت به تماشای کشتی گیله مردی ، اهالی روستاهای گیلان را در پس منظر سبزش به میدان می کشاند که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر از تصمیم برای ثبت جهانی کشتی گیله مردی می دهد.
شهرود امیرانتخابی در پستی اینستاگرامی این خبر را اعلام و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کشتی گیله مردی به عنوان یک نماد و نشانه پهلوانی و مردانگی و به دلیل اهمیت آن در فرهنگ گیلان به همراه آئین نیایش آن در سال 1390 به ثبت ملی رسید.
وی اظهار داشت: هرچند ثبت جهانی این میراث معنوی نیازمند تلاش های فروانی در عرصه داخلی و خارجی است اما قصد بر اینست تا طرح ثبت جهانی کشتی گیله مردی را پی بگیریم.
مشتاقان به کشتی گیله مردی پیشتر با فرستادن پیک در دورها و جار زدن در نزدیک با خبر می شدند و امروز به تناسب امکانات از شیوه های جدیدتر همچون چاپ و پخش آگهی با خبر می شوند.
میدان مصاف پهلوانان فضای وسیعی است که در کنار اغلب روستاها و شهرهای کوچک گیلان وجود دارد و ‘ سبزه میدان ‘ و ‘ سیمبر’ نیز نامیده می شود.
محمد فرد یکی از مشتاقان کشتی گیله مردی در شرق گیلان، این کشتی را نشانی از پهلوانی می داند که اشتیاق به حضور و تماشای آن همچنان در وجود مردمان آبادی های این سرزمین ریشه دار است.
وی می گوید: میدان های برگزاری کشتی گیله مردی محل برگزاری انواع نمایش های میدانی دیگر چون ورزاجنگ ( جنگ دو گاو نر) و بند بازی نیز هست و در برخی نقاط ، بازارهای هفتگی در کنار همین میدان ها تشکیل می شوند.
وی ادامه می دهد: مسابقات کشتی گیله مردی چند روز طول می کشد و اگر در محل ، بازار هفتگی وجود داشته باشد زمان مسابقه طوری تنظیم می شود که روز آخر آن با روز بازار همزمان باشد و شروع کشتی در هر روز با صدای ساز و نقاره همراه است که در واقع اعلام شروع کار است .
روزهای نخست، کشتی گیران تازه کار ( تنگوله ها) به زورآزمایی می پردازند و پس از آن پهلوانان وارد میدان می شوند و آخرین روز به نبرد قویترین کشتی گیران اختصاص می یابد.
بر اساس تعریف استادان عرصه گردشگری ، گردشگری روستایی عبارت است از فعالیت ها و گونه های مختلف گردشگری در محیط های روستایی و پیرامون آنها که دربردارنده آثار مثبت یا منفی برای محیط زیست روستا ، انسان و طبیعت است.
مجتبی افلاکیان دکترای گردشگری روستایی معتقد است: گردشگری روستایی می تواند زمینه های مختلف فعالیت های گردشگری از جمله تجربه زندگی روستایی و ارگانیک، لذت از آئین ها و ورزش های بومی و تفریحات گوناگون روستایی را فراهم کند.
وی اظهار داشت: تنوع چشم اندازهای طبیعی و انسانی در روستا و همچنین استقرار بخش قابل توجهی از انواع جاذبه های فرهنگی و طبیعی در محیط های روستایی و پدیده شهرگریزی، علاقه مندی به استفاده از جاذبه های گردشگری روستایی را دو چندان می کند.
وی با تاکید بر حفظ معماری بومی روستاهای گیلان معتقد است: گیلان با توجه به قدمت فرهنگی و شرایط اقلیمی ظرفیت بسیاری برای توسعه گردشگری روستایی دارد و توجه به احیاء و معرفی جاذبه های بومی می تواند اقدامی در راستای توسعه گردشگری روستایی باشد.
امروز رویکرد میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز نسبت به برپایی و احیای آئین ها و فرهنگ بومی – محلی مناطق بسیار بهتر از گذشته است بگونه ای که هرساله شاهد برپایی جشنواره هایی چون جشن خرمن، انارچینی ، سوسن چلچراغ، نوروزبل و … در روستاهای استان هستیم که سالانه گردشگران بسیاری را میزبان می شوند.
در عرصه مطبوعات و رسانه نیز نگاه به سمت داشته های بومی بیش از همیشه ارتقاء یافته و فرهنگ بومی با همه اجزای آن از اقبال بیشتری از سوی مخاطبان روبه رو شده است.
کشتی نمادی از پهلوانی در تار و پود مردمان سرزمینمان و ادبیات حماسی این مرز و بوم رسوخ یافته و امیدواریم اینک کشتی گیله مردی با پیشینه ای هزاران ساله، پس از ثبت ملی در جایگاه جهانی نیز درخشان شود.
1881 / 2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


گيلان


كشتي گيله مردي


ميراث معنوي