گردشگری و توریسم

قانون، مانع خاک خوردن آثار تاریخی در موزه های فرانسه شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هانا شیدیاک روز چهارشنبه در نشست پژوهشی «چگونگی شکل‌گیری موزه و جایگاه موزه‌داران در فرانسه» در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با اشاره به این که ابتدا بسیاری از آثار در معابد و سپس کلیساها نگهداری می شد، گفت: در قرن شانزدهم بسیاری از ثروتمندان اروپایی با سفر به دیگر نقاط جهان اقدام به جمع آوری آثار ارزشمند کردند و کلکسیون دار شدند و این ایده ای برای تاسیس گالری های اولیه شد.
وی افزود: در قرن هفدهم میلادی بسیاری از دانشمندان و بزرگان اهل علم نیز اقدام به جمع آوری آثار از جمله آثار عجیب همچون گیاهان و حیوانات کردند که این کلکسیون ها نیز در قرن های آینده پدربزرگ های نمایشگاه های علوم طبیعی شد.
شیدیاک در ادامه به روند تاسیس موزه های مهم همچون موزه بریتانیا و لوور اشاره کرد و افزود: با آغاز دوره جدید از سال 1969 موزه های جدیدی در فرانسه شکل گرفت.
وی با اشاره به قوانین سخت گیرانه موزه داری در فرانسه گفت: نگهداری، مرمت و سپس نمایش به ترتیب جزو مهمترین اولویت ها در موزه های فرانسه است.

** موزه ها اثر جدید می خرند
شیدیاک اضافه کرد: بر اساس قوانین، هر 10 سال تمام آثار موزه بازبینی می شود و برای تمام آثار، بانک اطلاعاتی ویژه ای تدوین شده است و در این بانک اطلاعاتی تصویری از تمام آثار وجود دارد.
این موزه دار فرانسوی در ادامه خریداری آثار جدید برای نمایش در موزه را از جمله برنامه متداول در موزه های فرانسه اعلام کرد و گفت: هر ساله با حضور کارشناسان مختلف آثار جدید برای نمایش خریداری می شود.

** سنت پوشش های زنان خاورمیانه مملو از رنگ است
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از لباس زنان خاورمیانه گفت: همواره نمایشگاهی از لباس سلطنتی زنان در خاورمیانه برگزار می شد، اما جای لباس های عامه مردم و روستایی این زنان خالی بود.
شیدیاک در ادامه به چگونگی تهیه لباس سنتی زنان از سه کشور، سوریه، مصر و اردن اشاره کرد و افزود: برای تهیه و آشنایی بیشتر با لباس ها به این کشورها سفر کردم.
وی دریافت و فهم روایت تاریخی این لباس ها را از اهداف این نمایشگاه اعلام کرد، افزود: با همکاری یک طراح لباس که پیش از این در حوزه فعال بود، اقدام به برگزاری این نمایشگاه کردم.
هانا شیدیاک یکی از همکاران پروژه نمایشگاه امپراتوری گل سرخ (هنر قاجار) در موزه لوور لانس است، وی اردیبهشت سال 1397 شمسی در بازدید از تالارها و نمایشگاه‌های موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک از گنجینه آثار موزه‌ای این موقوفه به ویژه در زمینه هنر اسلامی- ایرانی و از زمینه‌های مشترک میان این گنجینه با موزه کیوبرنلی- ژاک شیراک (موزه مردم‌شناسی) پاریس فرانسه (Musée du Quai Branly) در زمینه هنر ایران و اسلام اظهار شگفتی کرده بود.
فراهنگ**3377**3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


موزه


فرانسه