گردشگری و توریسم

اقدامات حفاظتی از آثار تاریخی در خلخال افزایش یافت

به گزارش ایرنا ، محمدرضا شایقی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه امنیتی حفاظت از آثار تاریخی خلخال افزود: پس از اقدام به حفاری شبانه یک گور تاریخی در روستای شال که منجر به کشف 99 قطعه اشیای تاریخی مربوط به عصر آهن در این منطقه تاریخی شهرستان شد، اقدام لازم برای حفاظت از آثار تاریخی نهفته در مناطق مختلف این شهرستان بطور قابل توجهی افزایش یافته است.
وی گفت: هم اکنون علاوه بر افزایش تلاش یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل برای پوشش مناطق دارای آثار باستانی و جلوگیری از حفاری های غیر مجاز شبانه و غارت بیت المال در مناطق تاریخی منطقه از کمک و همکاری نیروهای انتظامی شهرستان نیز برای ارتقای سطح حفاظت از آثار تاریخی منطقه استفاده می شود.
شایقی اظهار داشت: کشف محل حفاری شده در منطقه تاریخی روستای شال از توابع بخش شاهرود این شهرستان توسط ماموران پرتلاش نیروی انتظامی خلخال سبب شد تا در کاوش این نقطه تاریخی و دارای آثار ارزشمند باستای 140 قطعه جدید مربوط به عصر آهن از جمله یک جام با قدمت 3 هزار ساله کشف شود.
او اظهار داشت: برای ثبت مناطق تاریخی و دارای آثار باستانی در لیست آثار ملی در مرکز کشور تلاش می شود.
او با بیان اینکه با وجود افزایش اقدامات امنیتی و حفاظتی برای پوشش مناطق تاریخی منطقه احتمال حفاری های شبانه از سوی غارتگران بیت المال دور از چشم ماموران یگان حفاظت و نیروهای انتظامی وجود دارد ، مردم بویژه اهالی روستاهای منطقه را به حفظ و حراست از میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی و همچنین همکاری با اداره میراث فرهنگی شهرستان در این زمینه فراخواند.
او افزود: اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستاها می توانند کمک بزرگی برای افزایش سطح حفاظتی مناطق تاریخی در معرض خطر حفاری و غارت آثار از طریق اطلاع رسانی و یا آموزش مردم روستاها در این زمینه باشند.
سرهنگ صابر افضل نیا ، فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از نحوه پوشش حفاظتی مناطق تاریخی و دارای آثار باستانی استان از افزایش اقدامات پیشگیرانه از حفاری غیر مجاز شبانه در این استان خبر داد.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، تاکنون بیش از 40 منطقه تاریخی این شهرستان در لیست آثار ملی کشور قرار گرفته و اقدام لازم برای ثبت هفت منطقه تاریخی در لیست آثار تاریخی ملی کشور نیز انجام شده است.
7119/6018

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


شايقي


خلخال