گردشگری و توریسم

افزون بر 807 هزار مسافر نوروزی از شهرستان چابهار دیدن کردند

رحمدل بامری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمارهای ثبت شده 104 هزار و 970 نفر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی، 369 هزار و 880 نفر از جاذبه های طبیعی و 332 هزار و 930 نفر از جاذبه های دست ساز سطح شهرستان و منطقه آزاد چابهار دیدن کردند.
وی به آمار تردد وسایل نقلیه عمومی ناوگان حمل و نقل چابهار و کنارک در تعطیلات نوروزی اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد کل تردد وسایل نقلیه مربوط به محور چابهار- کنارک 80 هزار و 684 تردد و محور کنارک – چابهار 79 هزار و 757 تردد بوده که در مجموع 160 هزار و 441 تردد انجام گرفته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از50 درصد افزایش تردد داشته است.
سرپرست فرمانداری چابهار افزود: از مجموع تردد محور فوق پنج درصد سهم وسایل نقلیه سنگین بوده است که نسبت به جابجایی کالا به نقاط مختلف کشور و تامین کالاها و نیازهای مصرفی داخل شهرستان اقدام کرده اند.
وی ادامه داد: تعداد کل تردد وسایل نقلیه مربوط به محور چابهار- راسک- سرباز 49 هزار و 754 تردد، محور سرباز- راسک به چابهار 51 هزار و 192 تردد بوده که در مجموع 100 هزار و 946 تردد انجام گرفته که از این تعداد 15 درصد سهم وسایل نقلیه سنگین بوده است.
بامری آمار تردد شمارهای حوزه شهرستان چابهار در سایر مسیرهای گواتر- چابهار 79 هزار و 361 تردد، چابهار- گواتر 82 هزار و 612، چابهار- نیکشهر 66 هزار و 886، نیکشهر- چابهار 62 هزار و 886، مرز ریمدان به شهر چابهار 13 هزار و 140 و چابهار به مرز ریمدان را 15 هزار و 123 تردد عنوان کرد.
وی تصریح کرد: 10 کمیته زیر مجموعه ستاد سفرهای نوروزی در این مدت تشکیل و هر کدام با وظایف تعیین شده خدمات لازم را به مسافران و گردشگران ارائه کردند و براساس بررسی ها امسال نسبت به سالهای قبل علیرغم حجم بالای مسافر خدمات خوبی ارائه شده است.
وی گفت: در طول تعطیلات نوروزی هزار و 200 بازدید مشترک برای خدمات بهتر به مسافر در سطح شهرستان انجام شده و اداره صنعت و معدن در 2 ماه گذشته چهار هزار بازدید از صنوف انجام داده و به 106 صنوف متخلف تذکر و برخی ها را نیز پلمپ کرده است.
وی تامین زیرساخت های گردشگری و افزایش مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی را خواستار شد و خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود امکانات اسکان، قیمت های اماکن اقامتی خیلی سنگین است.
سرپرست معاونت استانداری سیستان وبلوچستان و فرمانداری ویژه چابهار گفت: این شهرستان بیش از 700 مکان طبیعی، تاریخی، فرهنگی و تفریحی دارد که همه ساله پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی از سراسر کشور هستند.
بامری با اشاره به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات نوروز نمایشگاه صنایع دستی آثار دست هنرمندان بلوچ، نمایشگاه عیدانه در سه نقطه شهر، جشن بهار طبیعت در ساحل رمین، جشنواره مسابقات بومی محلی، جشنواره موسیقی بلوچی «زیمل» در دریا بزرگ، جشنواره موسیقی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح شهر برای پرکردن اوقات فراغت مسافران برنامه ریزی و اجرا شد.
وی ادامه داد: گروههای امدادی هلال احمر در ایام نوروز در پست های مختلف استقرار داشته اند و برنامه ریزی کشیک نوروز برای نانوایی ها و برخی صنوف خدمات رسان نیز انجام شده است.
سرپرست فرمانداری چابهار ایجاد پنج پارکینگ ساحلی برای توقف مسافران، استقرار تمامی دستگاههای خدمات رسان در مسیر های پر تردد، آماده سازی 63 سرویس بهداشتی در شهر و ساحل رمین و درک را از دیگر اقدامات ستاد خدمات سفر چابهار برای استقبال از گردشگران عنوان کرد.
وی تصریح کرد: 36 مدرسه با 382 کلاس درس با امکانات کولر، یخچال، فرش، متکا و پتو برای اسکان میهمانان و مسافران نوروزی در شهرستان چابهار آماده شده بود.
وی بیان کرد: امسال برای نخستین بار واحدهای مسکونی مردم که تمایل به اجاره در ایام نوروز را داشتند شناسایی شد که خوشبختانه بیش از 700 خانه برای اجاره به مسافران نام نویسی و به مردم اجاره داده شد.
سرپرست معاونت استانداری سیستان وبلوچستان و فرمانداری ویژه چابهار از خدمات اعضای شورای تامین، مسئولان دستگاههای اجرایی سطح شهرستان، مدیرعامل و ستاد خدمات سفر منطقه آزاد چابهار برای خدمات رسانی به مسافران و فراهم کردن امکانات قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد چابهار در شرق خلیج زیبای چابهار و اسکله های تجاری و صیادی متعدد در نوار ساحلی چابهار- گواتر، سواحل ماسه ای، پدیده موج فشان دریا بزرگ، جنگل حرا، ساحل صخره ای، کوههای مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، گل فِشان، ساحل شنی، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین های زیبا، فرش خزه ها، لیپار و دشتار و بسیاری جاذبه های طبیعی گوشه ای از زیبایی های طبیعی مقصد مهم گردشگری چابهار و کنارک محسوب می شوند.
قلعه پرتغالی ها، آرامگاه سید غلامرسول، ساختمان قدیم فرمانداری (موزه محلی)، حسینیه آل رسول، ساختمان های قدیمی گمرک، پست و روستای تیس از جمله آثار تاریخی شهرستان چابهار به شمار می روند.
آثار طبیعی این شهرستان نیز شامل ساحل ماسه ای، کوههای مینیاتوری، اسکله ها، تالاب لیپار، درخت انجیر معابد، صخره های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس است.
3043 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


چابهار


ورود مسافران نوروزي