اماکن دیدنی ایران

اقدامات تأمینی و حفاظتی برای پیشگیری از خسارت به آثار تاریخی در برابر سیل


چارتر

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به لزوم صیانت از آثار تاریخی در برابر بلایای طبیعی، اقدامات این یگان را در مناطق آسیب‌دیده از سیل تشریح کرد.

تسنیم: سردار امیر رحمت‌اللهی با اشاره به وقوع سیل در نقاط مختلف کشور، اظهار کرد: آثار تاریخی و موزه‌ها در مناطق سیل‌زده در معرض تهدید و تخریب بود که لازم شد پیش‌بینی‌های لازم برای حفاظت و صیانت از این ثروت ملی به عمل آید.

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: با آماده‌باش کامل نیروهای یگان حفاظت، اقدامات تأمینی و حفاظتی مناسب برای پیشگیری از تحمیل خسارت به آثار تاریخی ـ فرهنگی انجام گرفت.

وی تصریح کرد: برای مقابله با خسارات احتمالی سیل یا هرگونه تعرض به این آثار، فرماندهان و مسئولان پایگاه‌های سراسر کشور از طریق بهره‌گیری مناسب و حداکثری از تجهیزات، منابع و ظرفیتهای موجود برای تشدید حفاظت و صیانت از اماکن تاریخی اقدام کردند.

رحمت‌اللهی امدادرسانی به سیل‌زدگان را از دیگر اقدامات یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برشمرد و افزود: برای حمایت از مردم سیل‌زده کارکنان یگان حفاظت در این مناطق نسبت به توزیع غذای گرم اقدام کردند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: بلوک‌بندی مبادی ورود و خروجی موزه‌ها، نظارت بر عملیات حفر کانال آب برای هدایت سیلاب، ایمن‌سازی مخازن موزه‌ها، برف‌روبی و تخلیه آبهای انباشته، سرکشی مداوم سدهای فلزی و آب‌بندهای منصوبه در مجاورت اماکن تاریخی و بازدید مستمر از بناهای در معرض خطر با هماهنگی عوامل انتظامی و تعامل با ایستگاه آتش‌نشانی و واحدهای امدادرسان به منظور کاهش حوادث احتمالی مرتبط با موزه‌ها و بناهای تاریخی تا پایداری شرایط جوی استمرار دارد.