اماکن دیدنی ایران

ستاد گردشگری شهرداری تهران: برنامه‌هایی برای زیست شبانه تهران/شب‌گردی در تهران در ماه رمضان


چارتر

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: در بازه زمانی آخر فروردین و اردیبهشت برنامه‌هایی برای زیست شبانه شهر تهران داریم.

مهر: مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در اولین نشست خبری سال ۹۸ که عصر روز ۱۸ فروردین ماه در محل ستاد گردشگری شهرداری تهران برگزار شد، گزارشی از عملکرد این ستاد در نوروز ارائه کرد و گفت: هنوز آمار بازدید از تهران مشخص نشده اما به نظر می‌رسد امسال میزان بازدید از شهر تهران نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. ما طبیعتاً بخشی از این استقبال را به دلیل فعالیت‌های گردشگری شهرداری می‌دانیم.

وی گفت: در ۱۰۰ نقطه شهر تهران فضاهایی برای ارائه اطلاعات گردشگری شهر تهران پیش بینی کرده بودیم، غیر از آن امسال برای اولین بار خدمات مشاوره گردشگری رایگان ارائه کردیم. تلفن ۱۳۷ معمولاً برای انجام خدمات عمرانی نزد شهروندان تهرانی شناخته شده است اما از آن برای ارائه اطلاعات گردشگری با کمک انجمن راهنمایان گردشگری استان تهران بهره بردیم. طبق آمار ۷۱ هزار نفر از این خدمات در طول ایام نوروز استفاده کردند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه بیان کرد: طرح اتوبوس گردشگری که از تجریش شروع می‌شد و در ۱۲ نقطه شهر تهران توقف داشت با ۴ دستگاه اتوبوس که هر کدام دارای راهنمای گردشگری بودند اجرا شد. مسیر این اتوبوس‌های گردشگری مصوبه شورای عالی ترافیک را داشت، طبق آمار بیش از ۵ هزار نفر از طرح اتوبوس گردشگری که از اول تا ۱۵ فروردین اجرا شد استفاده کردند. این طرح قرار است در روزهای جمعه ادامه پیدا کند. البته رایگان بودن این طرح در روزهای جمعه هنوز مشخص نیست.

سیف درباره طرح پرسه در شهر نیز که در ۱۸ مسیر اجرا شد بیان کرد: در این بازدیدهای پیرامونی زمانی که گردشگران به اماکن تاریخی و فرهنگی می‌رسیدند با تاریخچه‌ای از آنها آشنا می‌شدند که در صورت تمایل می‌توانستند برخی از آنها را بازدید کنند. در این طرح پیاده گردی ۳۴ هزار نفر شرکت کردند که بخشی از آنها گردشگران خارجی بودند چون راهنمایان نیز به زبان‌های انگلیسی مسلط بوده و می‌توانستند آنها را راهنمایی کنند، قرار شده روزهای پنجشنبه با هماهنگی شهرداری تهران روزهای گردشگری بدون خودرو نام گذاری و این طرح در روزهای پنجشنبه ادامه پیدا کند.

وی گفت: در ایام نوروز ۸۰ مقصد گردشگری در این طرح دیده شده بود، همچنین سایت ستاد گردشگری شهرداری تهران با آدرس اینترنتی visit.tehran.ir از ۲۸ اسفند ماه شروع به اطلاع رسانی کرد. ۲۸ هزار نفر از این سایت در ایام نوروز بازدید کردند.

سیف درباره اسکان گردشگران تهران نیز گفت: زمانی که گردشگران برای دریافت اطلاعات اسکان به سراغ ما می‌آمدند تلاش کردیم آنها را به سمت استفاده از اقامتگاه‌های رسمی سوق دهیم بنابراین کمتر از سه هزار نفر از اقامتگاه‌های موقت شهرداری استفاده کردند. همچنین به گردشگران تهران ۱۰۰ هزار بسته گردشگری شامل اقلام تبلیغاتی و نقشه گردشگری اهدا شد.

وی همچنین درباره تبلیغات گردشگری شهر تهران در استان‌های دیگر بیان کرد: در مجمع کلان شهرها کمیته گردشگری وجود دارد، جلسه اول آن در شهر اصفهان برگزار شد قرار است به صورت دوره‌ای این جلسات در همه کلان شهرها برگزار شود. یکی از کارکردهای آن انتقال تجربیات و گردشگران بین کلان شهرهاست. در نظر داریم قبل از پیک سفرهای شهری مقاصد گردشگری در بین این شهرها معرفی شوند. به عنوان مثال یک تهرانی بداند برای سفر به کرمان باید چه برنامه ریزی هایی انجام دهد و یا یک کرمانی چه برنامه‌ای برای سفر به تهران داشته باشد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران ادامه داد: مصوبه‌ای در شورای شهر وجود دارد که طبق آن در بازه زمانی آخر فروردین و اردیبهشت برنامه‌هایی برای زیست شبانه داشته باشیم چون فرصت ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای تهران گردی خواهد بود امیدوارم در ایام ماه مبارک رمضان طرح پرسه در شهر در هنگام شب برگزار شود.

سیف ادامه داد: استقبال چشمگیری از تورهای موضوعی تهران گردی شد، در ایام نوروز ۱۳۰۰ نفر دراین تورها با وجود اینکه رایگان نبودند شرکت کردند. رزرو اولیه این تورها برای ۶ هزار نفر بود اما به دلیل بارش باران و احتمال سیل در بخش‌های شمالی شهر تهران برخی از این تورها کنسل شدند و این تعداد به ۱۳۰۰ نفر رسید که توانستند از تورهای موضوعی استفاده کنند.

وی گفت: برای اجرای طرح پرسه در شهر اگر متوجه می‌شدیم بعدازظهر بارش باران خواهیم داشت در بعضی روزها مجبور می‌شدیم ساعت شرکت در تورها را محدودتر کنیم وگرنه هیچ یک از تورهای پرسه در شهر کنسل نشد.

سیف همچنین با انتقاد از تبلیغات گردشگری و فعالیت‌های این ستاد در رسانه ملی گفت: اداره کل میراث فرهنگی تهران اذعان کرد فعالیت‌های گردشگری این ستاد بسیار خوب بوده با این وجود رسانه ملی آنطور که شایسته بود نتوانست عملکرد این ستاد را به مردم معرفی کند. در صورتی که تمام طرح‌های گردشگری ستاد جزو فعالیت‌های فرهنگی شهر محسوب می‌شد. اگر این اتفاق به نحو احسن رخ می‌داد مردم بیشتری می‌توانستند از برنامه‌های گردشگری شهرداری بهره ببرند.