اماکن دیدنی ایران

غاری که جایگاه ویژه میان زرتشتیان یزد دارد


چارتر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:‌ غار اشکفت یزدان میبد با شماره ۴۶۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

ایسنا: «سیدمصطفی فاطمی» با بیان این که غار اشکفت یزدان میبد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌ها و ارزشمندی این اثر طبیعی پرونده‌ ثبتی آن تهیه و به میراث فرهنگی کشور ارسال شد و پس از تایید پرونده در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، با ارسال نامه ای، مراتب ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور را به استاندار یزد ابلاغ کرد.

وی افزود: غار شکفت درون ارتفاعات واقع در شرق دهستان ندوشن قرار گرفته است که شکل گیری آن را مربوط به دوران چهارم زمین شناسی می دانند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این که این غار با وجود صعب العبور بودن ورودی و دسترسی سخت به آن، محل تردد افراد زیادی به ویژه علاقمندان به طبیعت و کوهنوردان بوده است، گفت: غار اشکفت به سبب ویژگی های خاص فرمی و شکلی که دارد در میان غارهای شناخته و اکتشاف شده استان، منحصر به فرد بوده و جز بزرگترین غارها محسوب می شود.

وی در مورد وجه تسمیه این غار بیان کرد: دهانه ورودی غار از فاصله‌ای دور به سان شکافی بزرگ بر پهنه بالایی کوه خود را نمایان میکند، از این رو به آن شکفت یا اشکفت به معنی شکاف گفته می شود.

فاطمی ادامه داد: از طرف دیگر وجه تسمیه آن به جایگاهی که این غار در میان زرتشتیان یزد دارد نیز باز می‌گردد، بدین سان که در گذشته دور در این مکان آتش مقدس زرتشتیان نگهداری میشده و محل عبادت آنان بوده است.

وی با بیان این که غار اشکفت یکی از معروفترین غارهای موجود در پهنه استان یزد است که اگرچه پدیده ای طبیعی بوده ولی به واسطه قدمت فعالیت های انسانی در درون آن از دیرباز، واجد سبقه‌ای تاریخی و جایگاهی آئینی به ویژه در میان شهروندان زرتشتی است، تصریح کرد: علاوه بر ویژگی های تاریخی این غار، وجود تزئینات زیبا و استالاگمیت های بزرگ و منحصر در درون غار که خوشبختانه از گزند آدمی در امان مانده اند؛ آن را بدل به مقصد طبیعت گردان زیادی کرده است.

فاطمی با اشاره به این که در اطراف این غار مخصوصاً قسمت های کوهستانی آن یکسری از گونه های حیات وحش و گیاهی نادر وجود دارد که ارزش بالایی داشته و برخی گونه های جانوری آن در معرض خطر انقراض قرار دارند، خاطرنشان کرد: به طور مشخص در پهنه های اطراف این غار پوشش گیاهی شامل گیاهان بوته ای زمینی مانند گون، درمنه و درختچه های بادام کوهی با تراکم کمتر و پراکندگی بیشتر در دامنه کوه ها و ارتفاعات منطقه وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان گفت: محدوده این اثر به عنوان جاذبه گردشگری است و لازم است هر گونه ساخت و ساز و استقرار تأسیسات و زیرساخت های گردشگری در این منطقه با نظارت مستقیم و تحت مجوز سازمان میراث فرهنگی وگردشگری صورت گیرد .

گفتنی است: این غار اخیراً با شماره ۴۶۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .