گردشگری و توریسم

سیلاب دژ باستانی «گوراب» را تهدید می کند

ابراهیم جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه حفظ این اثر از اولویت های این نهاد است، اظهار داشت: با تمهیداتی که اندیشیده شد، مقدار آبی که بر اثر بارندگی های اخیر و همچنین روان آب ها از سمت بلوار شهدای گمنام این روستا در پای دژ گوراب جمع شده بود، از بدنه دژ جدا شد.
وی ادامه داد: به تمامی کسانی که در عرصه دژ باستانی گوراب منازل مسکونی دارند، تاکید شد که منازل خود را تخلیه کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: به تازگی بازدیدهای متعددی توسط فرماندار ویژه ملایر، معاونان وی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان و نمایندگان مجلس از این تپه تاریخی صورت گرفت و تمام تلاش ما جلوگیری از بروز آسیب جدی به این بنای تاریخی است.
جلیلی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر آبهای جمع شده در اطراف دژ گوراب، آبهای رها شده از منازل مسکونی اطراف دژ است، به همین منظور به اهالی این منطقه هشدار داده شد که منازل مسکونی را هر چه سریعتر تخلیه کنند.
وی خاطرنشان کرد: از دهیار و شورای اسلامی روستای گوراب نیز کمک گرفتیم تا به مردم هشدارهای لازم را در زمینه خطر احتمالی تخریب آوار دژ داده شود و اطلاع رسانی های لازم در این زمینه صورت گرفته است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در تلاش هستیم تا از طریق سازمان میراث فرهنگی کشور و اخذ اعتبارات ملی، سازمان مدیریت برنامه ریزی و ستاد بحران بتوانیم اعتباراتی را برای حفظ این بنای تاریخی اخذ کنیم.
جلیلی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ این بنای تاریخی باید منازل مسکونی در عرصه ثپه باستانی گوراب را تملک کند و اهالی این منطقه در قسمت های دیگر روستا ساکن شوند.
به گزارش ایرنا، در بارش های شدید باران و ریزش برف در روزهای 12 و 13 فروردین ماه، آب و سیلاب زیادی در اطراف دژ گوراب جمع شد که 10 تن از تیم‌ های امدادی هلال احمر ملایر با همراهی گروه «آفرود سواران» در محل بنای تاریخی دژ گوراب حضور یافته و نسبت به جمع ‌آوری آب‌های اطراف این بنا اقدام کردند.
دژ باستانی «گوراب» با چهار هزار و 300 سال قدمت در پنج کیلومتری شرق ملایر و جاده ملایر به اراک در روستای «گوراب» قرار دارد.
این منطقه را به این دلیل «گوراب» نامگذاری کرده اند که در گذشته تمامی آب ها و سیلاب های مناطق اطراف پس از باران به این نقطه روانه می شد و پس از مدت کمی در زمین فرو می رفت.
گفتنی است بر اثر بارش های بی سابقه اخیر در شهرستان ملایر، «یخدان میرفتاح» به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر فرو ریخت.
7528/2087

انتهای پیام /*


فرهنگی


احتمال تخریب


دژ گوراب ملایر


سیلاب