گردشگری و توریسم

محوطه عصر آهن غرب گیلان در انتظار نجات بخشی است

ولی جهانی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی بارندگی‌های هفته اول فروردین ماه جاری، رودخانه شفارود طغیان و مسیل آن به سمت دیواره‌های این تپه باستانی تغییر مسیر داد و برشی از دیواره از لایه‌های زمین جدا شده است.
وی اضافه کرد: سیلاب اخیر بخش زیادی از محوطه معاف محله را از بین برد و با توجه به آسیب‌های جدی که از طریق سیلاب به این محوطه وارد شده، تنها راه ممکن برای دستیابی به اطلاعات در مورد این محوطه، انجام کاوش اضطراری در آن است.
وی اظهار داشت: برای عملیات نجات بخشی و اتمام کاوش منطقه یادشده پنج میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
جهانی همچنین با اشاره به وجود رودخانه به عنوان بستر مناسبی برای استقرار جوامع در دوران مختلف تاریخ اعلام کرد : طی بارندگی‌های هفته اول فروردین ماه 98، رودخانه شفارود طغیان و مسیل آن به سمت دیواره‌های این تپه باستانی تغییر مسیر داد و برشی از دیواره از لایه‌های زمین جدا شده است .
وی افزود : در لابه لای دیوار ها آثاری از سفال، استخوان و لایه‌های آغشته با خاکستر، آثار سوختگی و خاک حرارت دیده است و در تمامی لایه‌ها قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای در ابعاد مختلف دیده می شود که در بعضی جاها حالت سنگ‌چین دارد.
محوطه معاف محله (معاف محله) در فاصله دو هزار و 500 متری روستای رینه یا آق مسجد از توابع دهستان ارده و 45 کیلومتری مرکز شهرستان رضوانشهر در غرب استان گیلان، در ارتفاع 972 متری نسبت به سطح آب‌ های آزاد قرار گرفته است.
این محوطه که به شماره 10940 در تاریخ 27 بهمن ماه سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ؛ بین سه رود شفارود، دلبر رود و سیاه رود قرار گرفته است .
1881 / 2007

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


گيلان


رضوانشهر