گردشگری و توریسم

4میلیون و 659 هزار نفر سفر دریایی نوروزی درهرمزگان انجام شد

به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور ظهر یکشنبه در نشست خبری سیزدهمین طرح تسهیل سفرهای نوروزی دریایی اظهار داشت: این میزان سفر شامل 32 هزار و 445 رفت و آمد شناوری بوده که با توجه به ‌خصوصیتی که این فعالیت دارد حجم زیادی از مسافر را در برگرفته است.
وی، اوج سفرهای نوروزی به استان هرمزگان را از هشتم فروردین جاری اعلام کرد و بیان داشت: تا هفتم فروردین با کاهش تردد مواجه بودیم اما از روز هشتم فروردین تا پایان تعطیلات، روند افزایشی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: در راستای پاسخ به نیاز گردشگران 119 فروند شناور شامل لندینگ ‌کرافت ‌ها و مسافری و یک شناور رورو در مسیر بین‌ المللی که 5 هزار و 900 صندلی را داشته‌ اند، کار جابه جایی مسافران را برعهده داشت.
عفیفی پور با بیان اینکه از 25 اسفندماه سال گذشته 18 تیم بازرسی فنی در بنادر مستقر شدند تا از شرایط استاندارد شناورها مطمئن شوند، ابراز داشت: در تعطیلات نوروزی امسال بیشترین حمل خودرو در بندرلافت و بیشترین حمل مسافر در بندر شهید حقانی صورت گرفت.

**همیار ناجی عاملی اثرگذار در توسعه فرهنگ ایمنی دریایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در ایام تعطیلات نوروزی، روزانه ورود 6 هزار نفر گردشگر به جزیره هرمز سفر کردند که بیش از جمعیت ساکن در این جزیره بوده است.
عفیفی پور، ایجاد تیم‌ های همیار ناجی را از ابتکارات اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرد که عاملی اثرگذار در توسعه فرهنگ ایمنی دریایی شده و هم اکنون 24 ایستگاه همیار ناجی در مناطق دریایی و گردشگری این استان مستقر است.
این مسوول با اشاره به وجود 40 شناور خدماتی برای تامین امنیت سفرهای دریایی در ایام نوروز ابراز کرد: در راستای تامین امنیتی گردشگران 21 ایستگاه غواصی ایجاد شد و همچنین 800 نفر به‌ صورت مستقیم و مداوم در این طرح اثرگذاری داشتند.
عفیفی پور در بخش دیگری از سخنان خود هدف از ایجاد ایستگاه‌ های دریایی را پایش مستمر آب و هوایی و جوی و نظارت بر رفت و آمد شناورها عنوان کرد.

**تعطیلی 100ساعته بندرهای غرب در نوروز 98
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در تعطیلات نوروز امسال خودروهای آتش ‌نشانی و آمبولانس به‌ صورت مستمر در بنادر مستقر بودند.
عفیفی پور یادآور شد: اوج سفرهای نوروزی به استان هرمزگان از 8 فروردین بود و به علت شرایط جوی در این 20 روز به طور مجموع در بندرهای غرب استان هرمزگان 100 ساعت تعطیلی بود.
وی اضافه کرد: امسال به رغم شرایط جوی نامساعد در بندر شهید ذاکری فقط یک شب و کمتر از یک ساعت ازدحام داشتیم و ازدحام اثرگذاری که موجب نگرانی باشد، ایجاد نشد.
مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان تصریح کرد: درراستای ماندگاری گردشگری در جزیره هرمز و توسعه اقتصادی وسرعت بخشی در حوزه مدیریت و جا بجایی زیرساخت های خشکی در این جزیره ایجاد شود.

**مسیر دریایی درگهان قشم متقاضی ندارد
عفیفی پور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص حذف مسیر دریایی درگهان و نسبت فروش بلیط اینترنتی نسبت به فروش گیشه، بیان داشت: مسیر دریایی درگهان قشم حذف نشده بلکه در این مسیر متقاضی وجود ندارد.
وی ادامه داد: زیرساختی که در درگهان ایجاد شده بود در سال گذشته به دلیل طوفانی بودن یکی از اسکله ها دچار آسیب دیدگی شد اما این مسیر همچنان پابرجاست.
این مسوول افزود: امکانات مناسبی اعم از هم رمپی پهلوگیری شناور مخصوص حمل خودرو و سالن مسافری در بندر شهید باهنر وجود دارد و با وجود این امکانات، متقاضی در مسیر درگهان وجود ندارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: با توجه به ایجاد ظرفیت عبور خودرو بین بندر پهل و لافت و اسکله حقانی به هر سه جزیره هرمز، قشم و لارک مسیر درگهان متقاضی چندانی ندارد.

**ظرفیت های زیرساختی دریایی در حال مطالعه است
عفیفی پور پیشنهاد کرد: در مسیر درگهان برای رفت و آمد خودرو می توان با ایجاد شناور رورو مسافری ظرفیت گردشگری در این منطقه را نیز افزایش داد که نیازمند حضور سرمایه گذار بخش خصوصی است.
وی اظهار داشت: در غرب استان هرمزگان مانند برکه سفلین و باسعیدو، بندرمقام به لاوان می توان به عنوان ظرفیت هایی مسیر دریایی در حال مطالعه قرار داد.
این مسوول عنوان کرد: همچنین در بندر شیوء در حوزه سفرهای بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص کشور قطر ظرفیت مسافری قابل مطالعه برای ایجاد زیرساخت های گردشگری وجود دارد.
عفیفی پور گفت: در حوزه شرق هرمزگان بویژه بندرتیاب به جزیره هرمز و وجود جاذبه های گردشگری این منطقه نیز امکان ایجاد زیرساخت های دریایی گردشگری وجود دارد.

**آمادگی بنادر برای ارائه تسهیلات زیرساخت های گردشگری
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ابراز داشت: همچنین در مسیر چیرویه و هندورابی نیز کار مطالعاتی ایجاد زیرساخت های گردشگری نیز وجود دارد.
وی در این رابطه اعلام کرد: سرمایه گذارانی که در مسیرهای یاد شده توان ایجاد ساخت شناور تفریحی و مسافری رورو را داشته باشند، اداره کل بنادر و دریانوردی آمادگی ارائه تسهیلات به این افراد را دارد.
به گفته ی عفیفی پور، تامین معیشت افزون بر80 درصد مردم جزیره هنگام و بیشتر مردم روستای سهیلی قشم به واسطه ایجاد زیرساخت های گردشگری است.
وی در خصوص فروش بلیط اینترنتی نیز گفت: میانگین روزانه فروش بلیط اینترنتی 40 بلیط بود اما در برخی از روزها تا 250 مورد توسط گروه های گردشگری نیز فروخته شد.

**ساخت شناورهای تفریحی با جذب سرمایه گذار غیردولتی
عفیفی پور در بخش پایانی این نشست ابراز داشت: سال گذشته 2 تعاونی گردشگری در جنوب غربی قشم را قانع به ساخت شناورهای تفریحی کردیم که از نیمه اول امسال تعدادی از تولیدی های این تعاونی ها وارد چرخه حمل و نقل در بندرهای استان می شوند.
وی اظهارداشت: همچنین سرمایه گذارغیردولتی دریایی در بندر شهید حقانی نیز جذب شد که در حال انعقاد قرارداد آن بوده و تا پایان فروردین زمین برای ایجاد اسکله و شناور گردشگری و سایر امکانات گردشگری به وی واگذار می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با ایجاد نخستین شرکت بخش غیر دولتی در بندر شهید حقانی در حوزه گردشگری دریایی، گردشگری در شهر بندرعباس نیز رونق می گیرد.
عفیفی پور یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی برای واگذاری تسهیلات ارزان قیمت به افرادی که توان ساخت شناور تفریحی و مسافری دارند، آمادگی کامل دارد.
به گزارش ایرنا، در استان هرمزگان 13 مسیر دریایی و حمل خودرو به‌عنوان بنادر مجاز سفرهای دریایی و گردشگری دریایی وجود دارد.
بندرهای مسافری و اسکله های گردشگری این استان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی ایران بیش از 90 درصد از حجم کل ترابری مسافران و گردشگران دریایی کشور و حدود 100 درصد حمل خودرو به مقصد جزیره های هرمزگان را پشتیبانی می کنند.
9887/6048

انتهای پیام /*


اقتصاد


نوروز 98


بنادر و دريانوردي


هرمزگان