گردشگری و توریسم

پردیس «پیرانشهر» مقصد طبیعت گردان و گردشگران بازار

به گزارش ایرنا این گنجینه کم نظیر گردشگری در فاصله 129 کلیومتری جنوب ارومیه و در امتداد مرزهای ایران با شمال کشور عراق واقع شده و دارای ظرفیت قابل توجه در بخش گردشگری است.
جاذبه های طبیعی متعددی چون جنگل های پردانان، سنگ های افسانه ای خورنج، کوهستان قندیل و آبشار خراپاپ در این شهرستان وجود دارد؛ مناظر بکری که امسال با وجود بارش های قابل توجه بهاری از طراوت و سرسبزی رویایی برخوردار است.

** سرزمین سنگ های افسانه ای
روستای «خورنج» در 20 کیلومتری شمال شرقی پیرانشهر و مسیر پیرانشهر – مهاباد واقع شده و در مجاورت این روستا، منطقه ای پوشیده از سنگ های عظیم الجثه قرار دارد که به طور شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده است.
این سنگ های افسانه ای هر ساله پای هزاران مسافر داخلی و خارجی را برای بازدید به این روستا می کشاند و لانه سازی برخی پرندگان از جمله لک لک و عقاب در بلندای این سنگ ها، جلوه های خاصی به این منطقه بخشیده است.

** جنگل های پردانان
جنگل های درهم تنیده و سرسبز «پردانان» در 22 کیلومتری جنوب پیرانشهر و در جاده پیرانشهر به سردشت واقع شده و جاری بودن یک رودخانه دایمی و خروشان به همین نام که یکی از سرچشمه های اصلی رود «زاب» کوچک به شمار می رود، بر زیبایی های آن افزوده است.
وجود یک منطقه نمونه گردشگری در این جنگل ها، زیرساختی برای جذب روزافزون گردشگران به شمار می رود و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی فاز نخست این طرح در سال گذشته به بهره برداری رسیده است و عملیات اجرایی آن ادامه دارد.

** آبشار خرپاپ
آبشار خرپاپ در میان جنگل های سرسبز و پوشیده «پردانان» نیز از مناظر زیبا و بی بدیل این شهرستان است که تحسین هر بازدیدکننده ای را برانگیزند.
«خرپاپ» در زبان محلی /کردی/ به معنی جای قشنگ و زیبا و دارای آب فراوان می‌باشد و وجود آن که یکی از سرچشمه‌های اصلی رود «زاب» کوچک است، بر جاذبه های جنگل های پردانان افزوده است.

** کوهستان قندیل
قندیل جزء رشته کوه های زاگرس است که در مرز ایران و ترکیه و نیز ایران و عراق قرار دارد و بلندترین قلهٔ آن به نام «که و کز/kavkez» به ارتفاع سه هزار و 800 متر در ترکیه واقع شده اما وجود بخشی از همین رشته کوه در پیرانشهر برای کشاندن کوهنوردان و طبیعت گردان به منطقه کافی است.
کوهی که اکثر کوهنوردان آن را به نام «قندیل بزرگ» می شناسند، «سیا کیو یا سیاه کوه» نام دارد که ارتفاع آن سه هزار و 610 متر است؛ کوه قندیل کوچک نیز با ارتفاع سه هزار و 250 متر دارای دیواره ای به ارتفاع 450 متر بوده که جزء دیواره های بلند کشور است.
قندیل با برخورداری از یخچال طبیعی یکی از پربرف ترین کوه های ایران محسوب می شود و مناطقی همچون «دوله نی، بادین آوی، حاجی برایم، آوخوارده، دالاوان، قلات شای، کانی زرد و زیوکه» از جاذبه های خاص این کوهستان مرتفع است که هر ساله پای شمار زیادی از دوستداران محیط زیست را به این منطقه می کشاند.
علاوه بر جاذبه های طبیعی، ظرفیت های گردشگری متعددی در بخش های دفاع مقدس، بازار و آثار تاریخی در پیرانشهر وجود دارد که هر یک از آنها در جذب مسافران و رونق اقتصاد منطقه تاثیرگذار است.

** منطقه عملیاتی حاج عمران
پیرانشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه شاهد رشادت ها و جانفشانی های جوانان سلحشور این مرز و بوم بوده و یاد و خاطره آنان در تاریخ این منطقه ثبت شده است.
هر ساله کاروان های زیادی از بسیجیان و عاشقان انقلاب در قالب کاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی این شهرستان دیدن می کنند و گردشگری دفاع مقدس در منطقه روز به روز در حال شکوفایی است.

** بازارچه های متنوع و عام پسند
یکی از مهمترین جاذبه های پیرانشهر وجود بازارچه هایی است که در امتداد خیابان امام خمینی (ره) این شهر واقع شده است و بیشتر مسافران این شهرستان به نیت بازدید و خرید از آن دیدن می کنند.
خرید از بازارچه این شهر به دلیل مرزی بودن، پایین بودن قیمت ها و تنوع مارک ها بسیار مورد علاقه خانواده ها و گردشگران است.

** گمرک و پایانه مرزی تمرچین
گمرک زمینی تمرچین در 15 کیلومتری غرب پیرانشهر و نقطه مقابل حاج عمران عراق قرار دارد و کوتاه ترین مسیر جمهوری اسلامی ایران به شمال عراق، بنادر سواحل دریای مدیترانه و بندر عقبه اردن محسوب می شود.
سالانه بیش از یک میلیون و 100 هزار مسافر از طریق گمرک مرزی تمرچین بین 2 کشور ایران و عراق تردد می کنند و طی سال های اخیر به علت تغییر ارزش پولی ورود گردشگران این کشور همسایه به پیرانشهر افزایش یافته است.

** تپه های تاریخی
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیرانشهر با اشاره به وجود 157 تپه باستانی در این شهرستان گفت: وجود این تپه ها از وجود تمدن های نیرومند و درخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا، اورارتو، ماد، زاموا و تمدن اسلامی در این منطقه حکایت دارد.
سلیمان بشیری با بیان اینکه 160 محوطه تاریخی نیز شناسایی و در حال طی مراحل ثبت است، بیان کرد: این شهرستان دارای پنج منطقه نمونه گردشگری و سه روستای گردشگری است.
وی اضافه کرد: روستای خورنج، پردانان، کهنه لاهیجان از جمله این روستاهاست و تفرجگاه های پردانان، آبشار خرپاپ، سد جلدیان، سد کانی سیب و سد سیلوه نیز جزء جاذبه های گردشگری شهرستان است.
بشیری اظهار داشت: از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز 11 فروردین ماه بیش از 52 هزار نفر از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر بازدید و بیش از سه هزار نفر نیز در واحدهای اقامتی و هتل ها و کمپ های آن اقامت کردند.
به گزارش ایرنا برنامه های در دست مطالعه و اجرای پیرانشهر مانند سدهای متعدد، تبدیل شدن این شهرستان به مسیر ترانزیت زایران عتبات عالیات عراق و سوریه در کنار توسعه زیرساخت های گردشگری در آینده ای نزدیک، این شهرستان را به یکی از قطب های مهم گردشگری شمالغرب کشور تبدیل می کند.
7125/3072/7129

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


پيرانشهر


آذربايجان غربي