اماکن دیدنی ایران

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر: ثبت بیش از ۷۴ میلیون نفر شب اقامت تا پایان روز ۱۴ فروردین/کاهش سفرهای خروجی در نوروز ۹۸


چارتر

معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر امروز جمعه ۱۶ فروردین۹۸ در آخرین روز از تعطیلات با حضور در محل برگزاری ستاد، آخرین آمار مربوط به اقامت و سفر را اعلام کرد.

میراث آریا: ولی تیموری معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در آخرین روز تعطیلات نوروزی با حضور در جلسه ستاد در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استانها گفت: همه استانهایی که درگیر سیل بودند باید مستندات مربوط به خسارت به آثار تاریخی، صنایع دستی و گردشگری را به سازمان ارسال کنند تا از طریق رئیس سازمان میراث فرهنگی در هیئت دولت پیگیری شود.

او با تقدیر از تلاش تمام دستگاه ها در ستاد افزود: آخرین آمار بدون احتساب آمار دیشب ۱۵ فروردین، ۷۴ میلیون و ۳۰۰ اقامت شبانه ثبت شده است به طور میانگین می توان گفت ۱۸ میلیون نفر در طول نوروز سفر کرده اند، با همه شرایط آب و هوایی و شرایط جوی، ۶ درصد افزایش در اقامت را نسبت به سال گذشته داشته ایم.

تیموری افزود: با توجه به شرایط جوی تعداد رفت و آمد در جاده ها کمتر شد و ماندگاری در شهرها و استانها بیشتر شد و تعداد سفرهای بین شهری به حداقل رسید تعداد اقامت شبانه، بیانگر این است که سفر به عنوان اولویت در سبد خانوار ایرانی ها قرار گرفته است و به رقم فشارهای اقتصادی که پیش بینی می شد سفرها کاهش پیدا کند، اینچنین نبوده است.

معاون گردشگری افزود: روزهای نخست با ۲۲ و ۲۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته آغاز شد اما با اتفاقاتی که افتاد و شرایط بد آب و هوا این رقم در روزهای بعدی کاهش پیدا کرد.

او اضافه کرد: گردشگری ورودی در طول ۱۴ روز گذشته عدد ۱۸۳هزار و ۲۸۰ نفر نسبت بوده است که این رقم نسبت سال گذشته ۷۱/۱۶ درصد افزایش داشته است، این تعداد گردشگر خارجی به رغم اقدامات خصمانه و ظالمانه آمریکایی ها برای انزاوی ایران نشان می دهد میل گردشگران خارجی برای حضور در ایران رو به افزایش است.

تیموری تصریح کرد: گردشگری خروجی کاهش داشته ۳۷۷هزار نفر به خارج از کشور سفر کرده اند که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته است، در مجموع به رغم همه این شرایط گردشگری در نوروز ۹۸ هم شرایط خوبی داشت و حرکت رو به جلو بود.

معاون گردشگری ادامه داد: متاسفانه آمار تصادفات بسیار دردناک است همه دستگاه ها باید با اجرای برنامه های فرهنگی در طول مسیر، در کاهش تصادفات جاده ای نقش داشته باشند، ۳۹۱ کشته در ایام نوروز بسیار دردناک است.

معاون گردشگری اظهار کرد: قصد داریم برنامه هایی را که هسته اولیه آنها از سال گذشته آغاز شده است، امسال به مرحله اجرا دربیاوریم، اجرای برنامه های زیربنایی در شرایطی که مدیریت باثبات در سازمان حاکم است باید در دستور کار قرار گیرد.

تیموری اضافه کرد: تقویم جشنواره های کل کشور سال گذشته مشخص شده است باید با اطلاع رسانی این رویدادها و اجرای آنها طبق برنامه ریزی، برای جذب گردشگران به مناطق مختلف برنامه ریزی کنیم.

او ادامه داد: نمایشگاه ها امسال با استفاده از نقاط قوت استانها برگزار می شود، برنامه ملی توسعه گردشگری از سال ۹۸ آغاز می شود، سازوکار برند گردشگری آماده شده است، نظام جامع آموزش گردشگری نیز برنامه ریزی شده است که در طول سال ۹۸ انجام می شود، اجرای فاز اول حساب های اقماری گردشگری هم با هماهنگی سازمان جهانی گردشگری و همکاری بانک مرکزی انجام می شود.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: ما با برنامه ریزی هایی که داشتیم تلاش کردیم استان مرکزی را به مقصد گردشگران تبدیل کنیم.

او تصریح کرد: مجموعه مدیریت بحران را در کنار ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان مرکزی داشتیم، این استان هم بارندگی هایی را داشت که با مدیریت استاندار و همکاری دستگاه ها خوشبختانه کمترین آسیب را در استان داشتیم.

ایزدی افزود: اپلیکیشن رایگان سفر و گردشگری در استان مرکزی امسال فعال بود و شاهد بودیم که مسافران از این سامانه استفاده کردند، خوشبختانه نوروزگاه ها هم با استقبال مسافران نوروزی همراه بود.

صغری فرشی معاون گردشگری اردبیل نیز در این ارتباط ویدئوکنفرانسی گفت: ستاد خدمات سفر استان اردبیل امسال چند کار ویژه را انجام داد، سفر مدیرکل میراث فرهنگی استان به نمایشگاه گردشگری آذربایجان برای ارتقای روابط در حوزه گردشگری بین اردبیل و جمهوری آذربایجان یکی از این اقدامات ویژه بود.

او تصریح کرد: تعریف محور شمال به جنوب در استان اردبیل باعث ماندگاری مسافران در این استان شد همچنین این اقدام موجب شد تا تاسیسات گردشگری بیشتری فعال شوند، ستاد در بنای شیخ صفی الدین اردبیلی جلسات خود را تشکیل داد و در کنار آن نمایشگاهی از آثار تاریخی استان در این مجموعه برگزار شد.

فرشی افزود: آغاز فعالیت رادیو گردشگری با پخش برنامه های ویژه در این ایام از دیگر اقداماتی بود که در ستاد اردبیل انجام شد، با توجه یه اینکه تخفیف اماکن اقامتی در استان اردبیل وجود داشت شاهد اسکان فرهنگیان و عموم مردم در اماکن اقامتی به جای مدارس بودیم.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت: ساماندهی اماکن تاریخی از پیش از تعطیلات آغاز شد، با توجه به حادثه تلخی که در این استان اتفاق افتاد شاهد کاهش سفرها از ۵ فروردین به استان فارس بودیم.

امیری ادامه داد: با توجه به آب و هوای خوب استان پیش بینی می شود در ماههای آینده نیز استان فارس و شهر شیراز میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

سید حکمت الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: امسال بارندگی های خوبی در استان خوزستان وجود داشت و همه چیز برای میزبانی از مسافران و گردشگران نوروزی فراهم شده بود، اما متاسفانه جاری شدن سیل وضعیت را طور دیگری رقم زد.

او تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری و هماهنگی تمام دستگاههای استان وضعیت در حال حاضر تحت کنترل است.

رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: افزایش ماندگاری در استان هرمزگان و تبدیل استان به مقصد گردشگری یکی از برنامه های اصلی ما در نوروز ۹۸ بود، همچنین برداشتن تمرکز از مرکز استان و تعدیل آن در سایر شهرها از دیگر برنامه های ما در نوروز امسال بود.

برومند افزود: معرفی جاذبه های گردشگری استان پیش از نوروز با برگزاری همایشی بزرگ در دستور کار قرار گرفت، موضوع آموزش با گردشگر از دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان بود که انجام شد.

مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: تبدیل شدن استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری نیازمند حمایت و پشتیبانی است، خوشبختانه استاندار سمنان در بیشتر برنامه های ستاد حضور مستمر داشتند.

او افزود: رشد ۲۹ درصدی در بحث اقامت تا ۱۳ فروردین در استان سمنان رخ داد، ظرفیت تاسیسات گردشگری استان سمنان در نوروز ۹۸ به طور کامل اشغال شده بود.

جمال ادامه داد: رشد بازدید از جاذبه های تاریخی استان را هم در نوروز ۹۸ شاهد بودیم، همچنین اسکان در استان در ایام تعطیلات رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: در ایام تعطیلات نوروز در استان سمنان به ازای هر ۵ کیلومتر به سیاه چادر برای معرفی آیین های عشایر و عرضه محصولات و تولیدات این قشر برپا شد.

مهران حسنی معاون گردشگری استان مازندران گفت: دستگاه های مختلف خدمات رسان در ایام نوروز آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران بودند، خوشبختانه مدیریت سیل در روزهای نخست نوروز باعث شد این مشکل در استان تحت کنترل باشد.

حسنی افزود: ۱۷ نمایشگاه صنایع دستی در سطح استان مازندران در ایام نوروز برپا شد، همچنین نوروزگاه ها در مناطق مختلف استان برپا شد و با اجرای برنامه های شاد و بانشاط میزبان مسافران بود.

سیدمصطفی فاطمی مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت: استان یزد در روزهای دوم و سوم فروردین با سیل گردشگران مواجه شد و ما از تمام امکانات اقامتی استان برای میزبانی از مسافران استفاده کردیم.

او تصریح کرد: خوشبختانه با وجود ورودی بسیار زیاد به استان هیچ مشکلی در اسکان نداشتیم، اسکان در استان یزد ۳/۲ دهم نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

آذرپور معاون گردشگری استان گیلان گفت: ۷۷۰ برنامه در قالب نوروزگاه ها و برنامه های فرهنگی در ایام نوروز برای مسافران برگزار شد.

او تصریح کرد: اقامت در بومگردی ها در استان گیلان ۶ درصد رشد داشته است اما متاسفانه بازتاب رسانه ای سیل باعث کاهش اقامت و سفر به استان گیلان شد.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان گفت: بسیاری از استانها درگیر سیل بودند اما تعداد زیادی از شهرستانهای ما ظرفیت پذیرش گردشگر را داشتند که متاسفانه با تبلیغاتی که شد اینطور به نظر می رسید که تمام استان با مشکل سیل درگیر بودند و نمی توانستند میزبان گردشگران باشند.

او تصریح کرد: ما آماده بودیم فصل جدیدی در گردشگری استان باز شود اما متاسفانه با بروز سیل این امر مهم حاصل نشد.

کریمی ادامه داد: ما همچنان درگیر سیل هستیم چراکه رودخانه های فصلی با آب شدن برف پرآب شده اند، امیدواریم با همکاری دستگاه ها این مشکلات برطرف شود.

در این جلسه نمایندگان دستگاه های عضو ستاد گزارش های خود را ارائه دادند.

عسگری نماینده جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به سیل و بارندگی در استانها، نیروهای هلال احمر در استانهای غربی کشور و شهرهایی که با سیل درگیر بودند اعزام شده اند.

او تصریح کرد: امسال با توجه به پراکندگی سفرها در کل کشور، شاهد کاهش حوادث و تصادفات بودیم.

کارخانه نماینده اورژانس گفت: نیروهای اورژانس در ستاد مدیریت بحران وزارت کشور فعال هستند و آماده ارائه خدمات به مردم هستند.

نماینده وزارت کشور گفت: مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور ۱۲۷۹ شهرداری و ۳۷هزار دهیاری در تمام ایام نوروز آماده ارائه خدمات بوده اند.

پارسا نماینده سازمان تعزیرات حکومتی در این نشست گفت: این سازمان از ۲۸ تا امروز در کنار دیگر اعضای ستاد به وظایف خود عمل کرده است و امیدواریم آمار مربوط به این حوزه نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.