گردشگری و توریسم

غارهای سنگی بان مسیتی چابهار زیبا، دیدنی و جذاب برای گردشگران

به گزارش ایرنا، غارهای بان مسیتی به مجموعه سه غار روستای تیس در پنج کیلومتری شهر چابهار گفته می شود که در کنار هم قرار دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: غارهای بان مسیتی شامل یک غار طبیعی و 2 غار مصنوعی که غار اول طبیعی به شکل نیم دایره ‌است و با استفاده از روش تراشکاری درون غار و دهانه آن توسعه پیدا کرده ‌است.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: یک آرامگاه کوچک از گچ به صورت دوسطح افقی که بر روی یکدیگر قرار دارند و فاقد آثاری مانند سنگ ‌نبشته، خط و لوحه در عمق یک متر از سطح غار دیده می‌شود که در گرد آن یک فضای کوچک وجود دارد.
وی گفت: تیس یکی از روستاهای تاریخی چابهار با قدمت بیش از 2 هزار و 800 سال در دامنه کوه شهبازبند واقع شده و سه غار بان مسیتی در ارتفاع 25 متری از سطح زمین در کنار یکدیگر در حاشیه این روستا قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: شهرستان چابهار یکی از پر جاذبه ترین شهرهای ایران اسلامی است که ساحل شنی، ماسه ای و صخره ای، قلعه پرتغالی ‌ها، درخت انجیر معابد، مسجد جامع تیس با مناره های زیبا، باغ گیاه ‌شناسی، غار سه ‌گانه بان‌ مسیتی، پلاژ ساحلی، دریاچه صورتی، اسکله گردشگری وماهیگیری، تالاب لیپار، درخت کهنسال، کوه‌های مریخی یا مینیاتوری و بازارهای خرید سنتی در شهر و مدرن در منطقه آزاد از جمله جاذبه های چابهار است.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


غارهاي بان مسيتي


تيس چابهار