گردشگری و توریسم

بناهای تاریخی استان مرکزی 40 میلیارد ریال خسارت دید

«علیرضا ایزدی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در پی بارش های پرحجم و شدید هفته جاری 9 اثر تاریخی مهم در شهرستان های مختلف استان آسیب هایی دیدند و نیازمند مرمت اضطراری برای بی خطرسازی و استحکام هستند.
وی توضیح داد: مجموعه تاریخی بازار اراک به دلیل بارش های شدید در بخش هایی ناایمن شده بود که با عملیات ضربتی در 12 نقطه اقدامات پیشگیرانه از خطر در آن انجام شد و 100 متر مربع از سقف این بنا نیز پلاستیک کشیده شد که از تخریب و نفوذ آب جلوگیری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: منزل قدیمی حاجباشی در اراک نیز از آثار تاریخی به جای مانده از دوران پهلوی اول است که سال گذشته بخشی از ایوان آن توسط ورثه تخریب شده بود و در پی بارش های شدید هفته جاری 20 درصد از بخش های دیواره شماره شرقی آن فرو ریخت که با مداخله میراث فرهنگی از تخریب کل بنا جلوگیری شد.
ایزدی ادامه داد:با همراهی عوامل شهرداری کار آوربرداری و ایمن سازی این منزل تاریخی انجام و ضایعات ساختمانی از محل تخلیه شد.
وی توضیح داد: شماری از منازل و ابنیه تاریخی شهر نراق نیز در پی بارش های شدید اخیر آسیب دیده که نیازمند مرمت فوری است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: بخش هایی از منزل تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه از توابع داراک نیز آسیب دیده که باید ترمیم شود.
ایزدی خاطرنشان کرد: : هنوز برآورد دقیق و جزئیات خسارت ها کامل نشده و کارشناسان در حال رصد و جمع بندی هستند در حوزه پلهای تاریخی نیز با توجه به خروش رودهانه ها هنوز تخمین خسارت ها امکان پذیر نیست و باید شرایت طغیان آب فرو کش کند.
استان مرکزی 2 هزار و جاذبه گردشگری دارد که تاکنون 850 مورد به ثبت آثر ملی رسیده است.
6013/

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


خسارات سيل


استان مركزي