گردشگری و توریسم

سیزدهم فروردین نمادی از زندگی انسان ها در بهشت

به گزارش ایرنا، ایرانیان باستان روز سیزدهم فروردین را نمادی از زندگی انسان ها در پردیس (بهشت) می دانستند، زیرا نزول باران بهاری، باعث سر سبزی و طراوت زمین شده و نمایه ای از بهشت را بوجود می آورد.
این اعتقاد موجب می شد، سیزدهم نوروز، روز ویژه طلب باران بهاری برای کشتزارهای نودمیده، انگاشته شود؛ از همین رو مردم در این روز به دشت و صحرا می رفتند تا دیو خشکسالی را شکست دهند.
طبیعت و محیط زیست، موهبتی خداوندی است از مجموعه موجودات، منابع و عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است و هر گونه تخریب و ایجاد آلودگی در آن بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می گذارد.
تخریب و آلودگی محیط زیست، اثرات سوء و زیانباری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه دارد و در این میان نقش انسان در ایجاد آلودگی های محیط زیست بسیار چشمگیر است.
طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستی میان انسان و طبیعت وجود دارد.
در این بین تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای آشتی انسان با طبیعت است و خانواده ها می توانند با برنامه ریزی صحیح علاوه بر دید و بازدید، لحظاتی نیز در طبیعت حضور داشته باشند تا بتوانند با انرژی مضاعف و تجدید قوای روحی و جسمی ، سال جدید را با روحیه و انگیزه بالاتری آغاز کنند.
اما گردشگران و طبیعت گردان می بایست با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از این موهبت های الهی و ارزش های خدادادی ، با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کار بستن توصیه های زیست محیطی بویژه در سیزدهمین روز از فروردین ، در حفظ و حراست طبیعت و محیط زیست تلاش کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به خبرنگار ایرنا می گوید: روز سیزدهم فروردین روز انس با طبیعت، نقطه عطفی در رویارویی انسان با مظاهر طبیعی است و لازمه داشتن زندگی سالم و پایدار، داشتن رفتار منطقی با قوانین طبیعت است و نباید با آلوده کردن آب ، خاک و هوا ،طبیعت و محیط زیست را نابود کنیم.
فردین حکیمی از تمام گردشگران ، طبیعت گردان و مسافرین نوروزی خواست: برای استفاده منطقی از طبیعت ، به توصیه های زیست محیطی برای هرچه بهتر برگزار شدن روز آشتی با طبیعت توجه کنند.
وی افزود: سیزدهم فروردین ماه هرسال که به روز انس با طبیعت نامگذاری شده، برای ما ایرانیان روز آشتی و هم نشینی با طبیعت و میراث مشترک برای تمام انسان ها می باشد .
وی اظهار داشت: در اصل پنجاهم قانون اساسی کشورمان احترام به طبیعت و حفظ این میراث مشترک برای آیندگان متذکر شده، پس بیایم در این روز درپاکیزگی و استفاده از طبیعت بایکدیگر همراه و همدل شویم .
حکیمی گفت: الزام ورعایت نکات ذیل نه تنها در روز انس با طبیعت بلکه بطور مدون برای علاقمندان به طبیعت مهم می باشد :
– به شاخه ها و تنه در ختان آسیب نرسانید ؛ قطع درختان موجب تشدید خطر فرسایش خاک و از بین رفتن زیبایی منطقه می شود.
– از رها کردن زباله ها و پسماند مواد غذایی مورد استفاده در محیط زیست خودداری کنید.
به یاد داشته باشید که با حجم سفرهای نوروزی اگر هرکس تنها یک تکه آشغال در طبیعت بیندازد تا پایان نوروز چه اندازه خواهد شد.
– اگر گروهی سفر می کنید، بخشی از کار شما می تواند راه انداختن جنبش های زیست محیطی باشد.
– ما می توانیم طبیعت را آلوده نکنیم، اما مهم تر از آن می توانیم طبیعت آلوده را پاکسازی کنیم.
– رعایت موارد بهداشتی مانند پوشیدن دستکش یا ماسک در هنگام گردآوری زباله ها الزامی است.
-هنگامی که در کنار رودها و دشت ها زیرانداز و سفره پهن می کنید ، مراقب رُستنی های زیرپای خود باشید.
– درصورت حضور در پارک های ساحلی و نوار ساحلی استان از ریختن هر گونه زباله و آسیب رساندن به اکوسیستم غنی ساحلی و محیط زیست دریایی خودداری نمائیم .
– به کودکان خود تذکر دهید ، جانوران کوچک و ناتوان باید در پناه ما باشند و نباید هیچ آزاری از ما به آنها برسد .
-از آلایندگی صوتی به پرهیزد ( بلند کردن صدای ضبط ماشین و..) این کار ممکن است مخل آسایش مردم بومی ، سایر مسافرین و کودکان خواهد شد .
– لازم است همیشه یک کیسه همراه خود داشته باشیم و زباله های تجزیه نشدنی (مواد پلاستیکی، نایلون، شیشه، قوطی) را در آن بریزیم و به محل های جمع آوری زباله در شهر برسانیم.
– سعی کنید برای گرم کردن غذا و تهیه چای از گاز کوچک سفری استفاده کنید و اگر ملزم به روشن کردن آتش شدید درمکان هایی که دارای پوشش گیاهی است خودداری کنید.
– از نوشتن یادگاری روی درختان ، سنگها ، دیوار پناهگاه ها و نازیبا کردن کوهستان خودداری کنید.
– در صورت نیاز به آتش، حتی الامکان از زغال آماده استفاده کنید حتماً خاکستر آتش را نیز با آب خاموش کنید.
– هر مکانی را به گونه ای ترک کنید که گویی هرگز به آن منطقه نرفته اید و کوچکترین جزء از یک اکوسیستم حتی یک سنگ را جایجا نکنید .
– از رهاسازی ماهی های قرمز در رودخانه ها جدا خودداری کنید، رهاسازی ماهی های قرمز و گونه های غیربومی به اکوسیستم آسیب وارد می کند . (رهاسازی ماهیان قرمز زینتی در آبهای جاری و رودخانه ها علاوه بر انتقال بیماریهای احتمالی به آبزیان بومی باعث تغییرات اکولوژیک در این گونه آبها می شود و در دراز مدت تأثیرات نامطلوبی بر آبزیان بومی استان وارد می آورد که خسارات و پیامدهای ناشی از آن ناممکن و پرهزینه است(
-به جای چیدن گل ها و گیاهان ، از آنها عکس بگیرند و سالها از دیدن آن عکس لذت ببرند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در پایان از تمام شهروندان دعوت کرد تا در طرح دوباره بی زباله ضمن حمایت، شرکت نمایند وبا انجام مدیریت صحیح پسماند ضمن زیبایی شهرمان به محیط زیست آن کمک نمائیم.
حکیمی در پایان یادآور شد که گردشگران وعلاقمندان به طبیعت می توانند در صورت مواجهه با تخلفات زیست محیطی توسط سامانه 1540 اطلاع رسانی کنند.
6156/ 6155

انتهای پیام /*


فرهنگي


سيزدهم فروردين


محيط زيست


البرز