گردشگری و توریسم

آداب و رسوم مردم یزد در روز طبیعت 13 فروردین

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، عده ای از مردم یزد بر این باورند که باید در روز 13 نوروز خانه و کاشانه را رها کرده و برای بیرون کردن نحسی از منزل این روز را در دامان طبیعت و دشت و صحرا گذارند.
مردم این استان به خصوص ساکنان شهرستان یزد همانند خیلی از هموطنان از ابتدای روز 13 نوروز همراه خانواده و اقوام به دامان طبیعت و مناطق خوش آب و هوا سفر می کنند.
2 شهرستات تفت و مهریز بخاطر ییلاقی بودن و داشتن مناطق سرسبز و روستاهای خوش آب و هوا و طبیعت زیبا از جمله جاهایی است که در 13 نوروز پذیرای حجم قابل توجهی ار جمعیت استان است.
این 13 گردی در فضایی شاد همراه با آداب و سوم خاص تا شامگاه ادامه دارد و سپس خانواده ها برای آغاز روزی دیگر به خانه و کاشانه خود بر می گردند.

***رها کردن سبزی هفت سین
در یزد رسم است که در آستانه سال جدید و نوروز خانواده ها در داخل منزل خود نسبت به کاشت انواع سبزه اقدام کرده و آن را تا روز 13 نوروز نگهداری می کنند و در روز 13 نوروز سبزه ها را همراه خود به دامان طبیعت برده و آن را در جوی آب رها می کنند و معتقدند این کار موجب بیرون کردن درد و بلا از خانه و انتشار برکت در طبیعت می شود.

*** گره زدن سبزه
از دیگر آداب و رسوم خاص روز طبیعت می توان به گره زدن سبزه ها در باغ ها و کشتزارها اشاره کرد که بیشتر توسط زنان و دختران برای رسیدن به آرزوها انجام می شود.

***بازی های بومی محلی
انجام برخی از بازی های بومی و محلی مثل هفت سنگ، کامسد، یه قل دوقل، وسط بازی و غیره بر اساس شرایط هر منطقه در یزد برای گذران روزی شادی در 13 نوروز همچنان متداول است.

***پخت غذاهای محلی
پخت برخی از غذاهای خاص محلی مثل شولی و آش رشته از ابتدای صبح توسط بانوان با همکاری مردان خانواده برای استفاده در روز 13 نوروز از برنامه هایی است که انجام می شود.

***حفاظت از طبیعت
از برنامه های خوب فرهنگی که در سال های اخیر در بین خانواده های یزد دیده می شود، حفاظت از فضاهای سبز و باغات و مزارع است که در کنار سایر برنامه های تفریحی و آداب و سوم 13 نوروز به آن توجه ویژه می شود .
به گزارش ایرنا، یزد با تمدنی چند هزار ساله، علاوه بر داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی منحصر بفرد، مردمان خونگرم و تلاشگری دارد که رسم میهمان نوازی و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را به نیکی می دانند و آن را تا سر حد توان به کار می گیرند.
این استان با داشتن بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی محسوب می شود.
تاکنون پنج اثر یزد شامل بافت تاریخی مرکز استان، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده و نام این استان تاریخی را بیش از پیش در جهان پرآوازه کرده است.
7536/ 6014/

انتهای پیام /*


فرهنگي


13 نوروز


آداب و رسوم


استان يزد