گردشگری و توریسم

«یخچال میر فتاح» در ملایر فرو ریخت

معاون مرمت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قسمت فوقانی این بنا خشتی بود و به دلیل جذب و نفوذ باران و برف بسیار سنگین شده و ریزش کرد.
احمد ترابی افزود: بارش های چند روز گذشته به تعدادی از بناهای تاریخی همدان خسارت هایی جزیی وارد کرده بود، اما صدمه ای که به یخچال میرفتاح وارد شده بسیار جدی است.
وی با بیان اینکه این بنای تاریخی قابلیت مرمت دارد، اضافه کرد: تخریب یخچال میرفتاح مستند سازی شد و پس از تخصیص اعتبار بازسازی می شود.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: بناهای گنبدی بسیار آسیب پذیرهستند و به ویژه در بارش های طولانی و شدید باید مراقب آنها باشیم.
ترابی، مسجد جامع و بقاع متبرکه امامزاده کوه، امامزاده هود و امام زاده اظهر را از بناهای گنبدی همدان برشمرد و گفت: این بناها به دلیل قابلیت جذب و نفوذ باران و برف بیشتر در معرض آسیب هستند.
وی تاکید کرد: هشدارهای لازم به این بناها داده شده و ورود گردشگران و مسافران نوروزی به این اماکن با احتیاط باید صورت گیرد.
یخچال میرفتاح از آثار دوره قاجاریه در شهر ملایر است که توسط شخصی به نام میرفتاح با معماری گنبدی ساخته شده است.
ارتفاع این بنا از کف تا گنبد ۱۲ متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ ۴ متر و دارای دو ورودی است که یکی به شکل دهلیز بوده که مخصوص ریزش و تخلیه یخ و دیگری که محل رفت و آمد بوده و با پلکانی به قسمت انتهایی یخدان و محل برداشت یخ منتهی می‌شود.
ضخامت دیوارهای گنبد در قسمت تحتانی ۹۲ سانتی‌متر و در بالا به سه ردیف آجر ۲۰ سانتی‌متری می‌رسد.
تنها عامل تزیینی بنا دو ردیف آجرکاری است که به شکل کمربندی و به ضخامت ۲۲۰ سانتی‌متر، داخل بنا را پوشانده و در قسمت بیرونی و داخلی یخدان دو ردیف خشت به کار رفته است که نقش عایق را داشته و در فصل تابستان مانع از نفوذ گرما و ذوب شدن یخ‌ها می شود.
همدان دارای یک هزار و 800 اثر تاریخی است که در روزهای گذشته تعدادی از آنها مانند حمام حاج آقا تراب، پل زرامین، پل فرسفج، مسجد بازران و منزل اقتداری در اثر شدت بارش دچار خسارت شدند.
7527/2087

انتهای پیام /*


فرهنگي


تخریب بناهای تاریخی


یخچال میرفتاح


آثر تاریخی همدان