گردشگری و توریسم

خانه آقازاده ابرکوه از آثار تاریخی شاخص و فاخر ایران

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال مسافران نوروزی استقبال زیادی از این بنای تاریخی که در بافت تاریخی دروازه میدان شهر ابرکوه واقع شده، کردند.
خانه آقازاده که با شماره 1830 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده با 850 مترمربع مساحت به ‌صورت حیاط مرکزی بناشده و عمارت در سه جبهه به‌منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیداکرده است .
خانه آقازاده ، به لحاظ معماری و به‌کارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه است و اتاق جنوبی خانه به‌صورت صلیبی ساخته ‌شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه به‌خصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده و قسمت شاخص و جالب‌ توجه آن بادگیر 2طبقه و بخش کلاه‌فرنگی است.
ارتفاع بادگیر این خانه 18 متر و مساحت آن 19 مترمربع و 19 عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد و در کنار آن ‌یک بخش کلاه ‌فرنگی با تزئینات مقرنس‌کاری زیبایی قرار دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.
بادگیر و کلاه‌فرنگی وظیفه خنک کردن (کولر) و نور رسانی و نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می‌دهند.
این بنا به ‌عنوان آثار تاریخی شاخص ایران از سوی دولت تدبیر وامید معرفی شد و عکس آن به‌ عنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید 20 هزار ریال نقش بسته است.
سید عبدالقنی عظیمی مدیر خانه آقازاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هشت هزار مسافر نوروزی و گردشگر خارجی از 28 اسفند پارسال تا پایان روز یازدهم فروردین‌ماه سال 1398، از این خانه تاریخی و شاخص کشور دیدن کردند.
ابرکوه یکی از 14 شهر نمونه گردشگری کشور است ک 400 اثر تاریخی، هفت اثر ناملموس، سه اثر طبیعی، 2 موزه مردم‌شناسی (خانه صولت) و عبرت (خانه حسینیان) دارد که تاکنون 136 اثر آن در فهرست میراث ملی رسیده است .
سه اثر طبیعی منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، خانه‌های قدیمی، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص شهرستان ابرکوه است.
ابرکوه در مجاورت استان‌های اصفهان، فارس و یزد که به مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران شهرت دارد، قرار دارد و همه‌ساله مسافران و زائر امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یاد شده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از این شهر عبور می‌کنند.
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد – شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
گزارش از: کارگر ابرقوئی
7540/ 6014/

انتهای پیام /*


فرهنگي


خانه آقازاده


اثر تاريخي


ابركوه