گردشگری و توریسم

جنگل مانگرو در چابهار؛ هدیه تماشایی منابع طبیعی به گردشگران

به گزارش ایرنا جنگل های حرا از زیبایی های خاصی برخوردار است و تنها تعداد کمی از کشورهای دنیا از این جاذبه طبیعی ارزشمند بهره مند هستند.
جنگل مانگرو در خلیج ˈگواترˈ و در 120 کیلومتری شرق چابهار قرار دارد که با کرانه های دریای عمان همجوار است و سالانه گردشگران زیادی از آنان دیدن می کنند.
نوع درخت ها و پوشش گیاهی موجود در جنگل مانگرو چابهار از خاصیت ویژه ای برخوردار است به طوریکه در برابر شوری آب دریای عمان از خود مقاومت نشان داده و نمک موجود در آب را پس می دهد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جنگل های طبیعی حرا با وسعت هزار هکتار در منطقه ساحلی گواتر و دریای کوچک این شهرستان با داشتن زیبایی های منحصر بفرد محلی جذاب برای گردشگران است.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: گردشگران با سفر به چابهار و علاوه بر بازدید از صدها جاذبه متنوع می توانند با استفاده از قایق های سواری سفری به یاد ماندنی در جنگل های حرا داشته باشند.
وی بیان کرد: نوار ساحلی چابهار- گواتر با منظره ای منحصر به فرد، غروبی زیبا، ساحلی دلنشین برای تماشای همزمان دریا، ساحل ماسه ای و کوههای مریخی یا مینیاتوری است و در محدوده گواتر علاوه بر جنگل های حرا حرکت دلفین ها همراه با قایق سواری نیز تماشایی هستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مانگرو به نوعی اکوسیستم شامل زمین های مرطوب حد واسط مناطق جزر و مدی دریا همراه با مجموعه ای از گیاهان بی نظیر و جانواران خاص اطلاق می شود.
غلامرضا راهداری افزود: گیاهان موجود در این اکوسیستم مجموعه ای از گیاهان هالوفیل و مقاوم به نمک دریاست.
وی بیان کرد: حرا با نام علمی« Avicennia marina »از تیره «Avicenniaceae» درخت یا درختچه ‏ای با برگهای همیشه سبز چرمی متقابل که سطح فوقانی برگ در آن سبز رنگ است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار ادامه داد: درختان دو زیست چندل و حرا که در سواحل دریای عمان گستره سرسبز و تماشایی جنگل مانگرو را تشکیل می دهند در فهرست ذخایر ارزشمند ژنتیکی سازمان یونسکو قرار دارند.
وی گفت: از خصوصیات ویژه و بارز جنگل مانگرو که آن را از سایر اکوسیستم های گیاهی مجزا می سازد تطبیق دادن رشد و حیات خود به شوری و غلظت بالای آب دریای عمان است.
3043**3213

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


جنگل هاي حرا


چابهار