گردشگری و توریسم

روستای سراب هرسم، جاذبه گردشگری منحصر به فرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرسم از جمله روستاهای قدیمی استان کرمانشاه است که در گذشته در مسیر راه ارتباطی همدان به بغداد واقع بوده و تاریخ بنای این روستا به دوره‏ صفویه بازمی گردد.
روستای سراب هرسم در فاصله 15 کیلومتری شهر حمیل، 35 کیلومتری شهر اسلام‏آباد غرب و 90 کیلومتری کرمانشاه واقع شده که از شمال شرقی به کوه سراب و از شرق به کوه پنجه بانه محدود می‏شود، روستایی که ارتفاع آن از سطح دریا به یک هزار و 320 متر می رسد و آب و هوای آن معتدل و خشک است.
مردم روستای سراب هرسم به زبان کُردی و لهجه زنگنه سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و براساس نتایج آخرین سرشماری حدود 600 نفر جمعیت را در خود جای داده است.
بیشتر درآمد مردم روستای سراب هرسم، از فعالیت‏های زراعی، دامداری، مرغداری و امور خدماتی تأمین می‏شود، محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، چغندر قند، نخود و ذرت است و شیر، ماست، کره و روغن حیوانی نیز از فرآورده‏های لبنی آن به شمار می‏رود.
سراب هرسم روستایی کوهپایه‏ای با بافت مسکونی متمرکز است. کوچه‏های پردرخت که نهرهای پرآبی در آن‏ها جاری است، همراه با سرسبزی و زیبایی اطراف، جلوه جذابی به آن بخشیده است.
روستای سراب هرسم، با استقرار در دامنه کوهستان، مناظر و چشم‏اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد. فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه‏گاه مناظر بدیع و شورانگیز است.
سراب این روستا در داخل روستا قرار گرفته و نهرهای منشعب از آن، مزارع روستایی و نواحی جلالوند و تالاندشت را مشروب می‏سازد.
اطراف سراب را درختان ارجن، بلوط و کیکم در بر گرفته و فضای دلپذیر و زیبایی پدید آورده‏اند. سراب هرسم زیستگاه آبزیان و گونه‏های مختلفی از پرندگان است و از حواشی آن به عنوان تفرجگاه روستایی استفاده می‏شود.
همچنین گستره مزارع سرسبز و حاصلخیز روستا و دشت‏ها و دامنه کوه‏های پیرامون به ویژه در بهار و تابستان از گل‏های رنگارنگ سرشار می‏شوند و همراه با گیاهان دارویی آویشن، شیرین‏بیان، گل گاوزبان و گون، چشم‏اندازهای بدیع و جلوه‏های زیبای روستای سراب هرسم را به نمایش می‏گذارند.
در 15 کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن (ع) وجود دارد و اطراف این بنای ساده بسیار سرسبز و زیبا است. این زیارتگاه در فصول مختلف سال پذیرای زائران و گردشگران زیادی است.
مردم سراب هرسم در اوقات فراغت به اجرای انواع بازی‏های سنتی محلی می‏پردازند که از جمله آن‏ها می توان کشتی زوران ، توپان، هلان، سولان، کلاوروانکی، کورکور، قمچان، ترخولان و هفت سنگ را نام برد.
در روستای سراب هرسم، مراسم عروسی با موسیقی همراه است و معمولاً با سازهای سُرنا، دهل و نغمه‏های محلی برگزار می‏شود. مهم‏ترین آواز این روستا هوره نام دارد که گاه فردی و گاه به صورت جمعی خوانده می‏شود. این آواز به هوره‏خوانی معروف است.
پوشاک مردم این روستا عموماً شامل لباس‏های محلی است که با طرح‏ها و رنگ‏های متنوع دوخته می‏شود. مردان از چوخه (نوعی نیم تنه)، پانتول (نوعی شلوار)، ملکی (نوعی نیم تنه بدون یقه)، لفکه سورانی (نوعی پیراهن با آستین گشاد و بلند) شال، دستار (نوعی کلاه) فرنجی (نوعی لباس نمدی)، کله بال (نوعی لباس مخصوص چوپانان) و پاپوش (گیوه) استفاده می‏کنند.
لباس زنان نیز شامل کلاه، کلکه (نوعی روسری)، کلنجه (نوعی نیم تنه گلدار)، قبا (نوعی پیراهن بلند)، جافی (نوعی شلوار) و شال می‏باشد.
روستای سراب هرسم از طریق شهرهای کرمانشاه و اسلام‏آباد غرب، قابل دسترسی می‏باشد و جاده‏های منتهی به این روستا از مسیر شهرهای مذکور آسفالت است، همچنین این روستا در مسیر راه استان های لرستان و خوزستان قرار
دارد.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 600 روستا و 34 شهر دارد.
از مجموع روستاهای استان، 14 روستا به عنوان هدف گردشگری تعیین شده است.
7458/3033

انتهای پیام /*


فرهنگي


روستاهاي هدف گردشگري


روستاي هرسم


نوروز 98