گردشگری و توریسم

سیل به پل های تاریخی لرستان هم رحم نکرد

به گزارش ایرنا، لرستان دارای 100 پل تاریخی منحصر به فرد است که قدمت آنها به دوران اشکانیان، ساسانیان، دوران اسلامی و قاجار بازمی گردد و از این مجموع تا کنون 80 پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نیاکان لرستان، پل های تاریخی این استان را بدون ابزار پیشرفته امروزی بنا کردند و تاکنون در مقابل حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله ، باد و باران همچون کوهی استوار ایستاده اند، ساخت پل های سنگی بر روی رودخانه های خروشان استان لرستان از جمله آثاری است که ازدوره های هخامنشیان و ساسانیان تاکنون گذر زمان را طی کرده اند.
پل شکسته خرم آباد ، پل کشکان بر روی رودخانه کشکان ، پل گاو میشان ، پل کلهر و پلدختر از جمله پل های عهد باستان بنا شده در استان لرستان هستند.
به گفته کارشناسان پل های گاومیشان ، پلدختر ، کلهر ، کشکان و شکسته بیش از یک هزار و400 سال قدمت تاریخی دارند و از معماری ، هنر و بنای منحصربفردی در سازه پل برخوردار هستند.
لرستان در دوره مادها، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در مسیر هگمتانه ـ شوش در موقعیت ویژه ای قرار داشته است و پل کشکان در 50 کیلومتری جنوب خرم آباد و در این مسیر احداث شده است که متاسفانه در بارندگی های شدید روزهای گذشته بخشی از این پل توسط سیلاب به تاراج رفت.

**سه پل تاریخی لرستان بر اثر سیل دچار خسارت شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: سه پل تاریخی کشکان، کلهر و افرینه این استان بر اثر سیلاب دچار خسارت شد.
سید امین قاسمی افزود: بر اثر بارش‌های اخیر و سیلاب ناشی از رودخانه کشکان بخشی از پایه طاق الحاقی پل کشکان تخریب شد.
وی در مورد وضعیت پل‌های تاریخی کلهر و افرینه نیز اظهارداشت: این 2 پل تاریخی هم اکنون در محاصره سیلاب بوده و بر اثر طغیان رودخانه صدماتی به این پایه های آنها وارد شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: به محض فروکش کردن سیلاب میزان خسارات وارده مشخص و مرمت‌های اضطراری این پل‌ها آغاز خواهد شد.
پل کشکان در شهرستان دوره چگنی و بر روی رودخانه‌ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده‌ است.
پل تاریخی کشکان پلی است باستانی که با معماری دوره ساسانی مطابقت کامل دارد، این گواه آن است که قدمت ساخت این پل به دوره‌ی قبل از اسلام می‌رسد.
زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می‌گردد و کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده‌است.

** سیل 210 میلیارد ریال خسارت به آثار تاریخی لرستان وارد کرد
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: بر اثر بارندگی های شدید روزهای گذشته 210 میلیارد ریال خسارت به آثار تاریخی استان وارد شد.
قاسمی بیان کرد: در جریان سیل اخیر آثار تاریخی با توجه به قدمت آنها بیشترین خسارت را متحمل شده اند.
وی با بیان اینکه خسارت وارده به پل های تاریخی بیش از دیگر آثار تاریخی بوده است اظهار داشت: پل های کشکان، شکسته، سرطاق ساربان، پلدختر و افرینه و کاروانسراهای تاریخی از جمله 50 اثر تاریخی استان بوده که در اثربارش های اخیر صدمه دیده اند.
وی ادامه داد: حجم خسارت وارده به زیرساخت های گردشگری استان 38 میلیارد ریال است و عمدتا شامل تخریب راه های دسترسی و شبکه های انتقال انرزی است.
قاسمی گفت: برآورد خسارت به بخش خصوصی از جمله مشاغل خانگی و کارگاه های صنایع دستی به میزان 10 میلیارد ریال بوده است.

**لرستان پایتخت پل های تاریخی ایران
یک کارشناس باستان شناسی نیز گفت: معماری و روش ساخت پل های تاریخی لرستان واقعا شگفت انگیز است.
عطا حسن پور افزود: استان لرستان در گذشته شاهراه و گذرگاه مهمی به شمار می رفت و به همین خاطر مسیرهای شمال را به جنوب و شرق را به غرب وصل می کرده است.
وی اظهار داشت: شاید همین موضوع یکی از دلایل اصلی شکل گیری بیشتر پل ها در این منطقه باشد.
حسن پور بیان کرد: در استان لرستان پل های زیادی وجود دارند که برای باستان شناسان از لحاظ شیوه ساخت و قدمتشان مهم و ارزشمند هستند.

**کشکان مادر پل های یاران است
حسن پور اظهار داشت: مادر پل های ایران در 35 کیلومتری شهر خرم آباد بزرگترین پل تاریخی ایران سال هاست که جا خوش کرده است.
این پل در قرن چهارم هجری قمری به دستور شخصی به نام «ابونجم بدر ابن حسنویه» از حاکمان دوره آل حسنویه ساخته شد.
وی ادامه داد: طول آن 340 متر است و روی رودخانه ای با همین نام ساخته شده است.
حسن پور اظهار داشت: ارتفاع کشکان از زمین در حدود 20 و عرض آن 7 متر است.
وی بیان کرد: پل کشکان بسیار بزرگ است و همین خصوصیت باعث شده که باستان شناسان به آن لقب «مادر پل های ایران» را بدهند.
به گفته وی پل کشکان درگذشته بسیار پر رفت و آمد بوده و راه قدیمی شهر شاپور خواست را به مناطق غرب استان لرستان متصل می کرد.
کارشناس باستان شناسی گفت: این پل به گویش لری کشکو تلفظ می شود و از این پل کتیبه سنگی به جا مانده که براساس آن ساخت این پل 10 سال طول کشیده است و اکنون این کتیبه در موزه «ضلع افلاک» خرم آباد نگهداری می شود.
وی ادامه داد: این پل دارای 12 طاق بوده که سه دهنه از این طاق ها به مرور زمان تخریب شده است. «پایه های پل از سنگ های بزرگ و تراش خورده و مصالحی همانند گچ، سنگ و آجر ساخته شده است.
7274/6060

انتهای پیام /*


اجتماعي


ميراث فرهنگي


پل هاي تاريخي


لرستان