گردشگری و توریسم

دروازه شهر تاریخی بلقیس اسفراین به روی گردشگران گشوده شد

علیرضا نجفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکل تردد و بازدید از برخی بخش های این شهر تاریخی که به دنبال شدت بارش ها در شهرستان بروز کرده بود، برطرف شده و از امروز به گردشگران اجازه داده می شود از این منطقه دیدن کنند.
وی افزود: بارندگی های اخیر خسارتی به مجموعه تاریخی شهر بلقیس وارد نکرده است و فقط در بخش هایی از مجموعه، سبب شسته شدن مصالح به کار رفته در مرمت ارگ و سازه ها شده است .
نجفی با بیان اینکه «جشن نوروزگاه» اسفراین نیز عصر امروز در شهر تاریخی بلقیس برگزار می شود، گفت: آیین جشن نوروزگاه همه روزه تا پایان تعطیلات نوروزی در مجموعه شهر تاریخی بلقیس با حضور مسافران و گردشگران برگزار می شود.
وی اجرای موسیقی مقامی و سنتی، قوشمه و دف نوازی همراه با اجرای حرکات موزون سنتی خراسان شمالی را از برنامه های جشن نوروزگاه در این بنای تاریخی و گردشگری برشمرد.
نجفی گفت: برپایی سیاه چادر عشایری و عرضه محصولات صنایع دستی، غذاهای سنتی و سوقات شهرستان اسفراین و ایجاد غرفه کودکان از برنامه های جنبی این جشن برای بازدید کنندگان از دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران است.
وی با بیان اینکه راه دسترسی به شهر بلقیس امسال آسفالت شده و مشکلی برای تردد گردشگران به محل وجود ندارد، افزود: استراحتگاه موقت، آب شرب بهداشتی و دیگر نیازهای روزمره گردشگران نیز در محل فراهم شده است.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین در 60کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
این شهر گستره ای 180 هکتاری دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار پسر گرشاسب بنیانگذار این شهر خوانده اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل کرده است.
این مجموعه تاریخی به شماره 4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
5132/7189

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


بازدید شهر بلقیس


اسفراین