گردشگری و توریسم

خط کشتیرانی مسافری بین کراچی-بندرعباس راه اندازی می شود

به گزارش ایرنا، رسانه های پاکستانی روز پنجشنبه گزارش دادند: ‘سید علی زیدی’ طی نشستی با اعضای کمیته امور کشتیرانی در مجلس پاکستان افزود: مراحل رسمی و اداری راه اندازی خط کشتیرانی از مبداء کراچی و گوادر به مقصد بندرعباس در حال انجام است.
وی اظهار داشت: وزارت کشتیرانی پاکستان در حال کسب مجوزهای لازم از جمله استعلام امنیتی است و در نظر دارد برای رفت و آمد زائران پاکستانی کشتی های بزرگ مسافری خریداری کند.
زیدی افزود: در نشست آتی کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان سیاست جدید امور دریایی ارائه خواهد شد که طی آن به تجار پاکستانی اجازه خرید کشتی داده خواهد شد و دولت تسهیلات لازم را نیز تامین خواهد کرد.

**تلاش پاکستان برای انتقال زائران به ایران از مسیر دریایی
دولت پاکستان اخیرا اعلام کرده است که به زودی و با حل شدن مسائل امنیتی، زائران می‌توانند برای سفر به ایران و عراق از مسیر دریایی استفاده کنند.
پس از افزایش مشکلات زائران پاکستانی برای سفر به ایران و عراق، دولت اسلام آباد تصمیم گرفته است از مسیر دریایی استفاده کند.
گزارش‌ها حاکی ‌است در مرحله نخست، زائرین می توانند از بندر کراچی به بندر چابهار ایران مسافرت کنند و قرار است در فاز دوم این طرح سفر به بندرگاه های عراق نیز انجام شود و زائران از مسیر دریایی برای سفر استفاده کنند.

**راه اندازی مسیر دریایی چابهار-کراچی فرصت رونق تجارت
کارشناسان اقتصادی و گردشگری، راه اندازی مسیر دریایی میان ایران و پاکستان را فرصتی مناسب برای رونق مبادلات تجاری، توسعه سهم دو کشور از گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی عنوان می کنند.
طرح جابجایی مسافران از طریق دریا به دلیل افزایش اعزام زائران پاکستانی به مناطق گردشگری جمهوری اسلامی ایران از جمله مشهد و قم طرح ریزی شده است.
سفیر پاکستان در ایران پیشتر اعلام کرده بود: سالانه حدود 700 هزار زائر پاکستانی برای زیارت بارگاه منور رضوی به مشهد مقدس سفر می کنند.
خانم «رفعت مسعود» گفت: دولت های پاکستان و ایران برای ارتقای تسهیلات زائران و مسافرانی که از طریق زمینی و هوایی به مشهد سفر می کنند، از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.
هر سال هزاران نفر شهروندان پاکستانی به صورت زائر از مناطق مختلف این کشور به ایران و از آنجا به عتبات عالیات در عراق سفر می کنند و این زائران و تعاملات تجاری و فرهنگی دو کشور نیز ظرفیت و لزوم راه اندازی خط دریایی ایران و پاکستان را دو چندان کرده است.

**پیشینه طرح اجرای خط کشتیرانی
‘میرحاصل خان بزنجو’ وزیر وقت امور کشتیرانی پاکستان فروردین ماه سال گذشته در دیدار با عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه اراده این کشور، گسترش همکاری ها با ایران است، گفت: خط دریایی چابهار – کراچی بزودی اجرایی می شود.
وزیر وقت راه و شهرسازی کشورمان نیز گفت: قرار شد دولت پاکستان برنامه های خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را به طرف ایرانی اعلام کند تا تهران زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.
وزارت بنادر و کشتیرانی پاکستان پیش از این نیز در اکتبر سال 2014 از راه‌اندازی سرویس سفر دریایی به ایران برای جابجایی زائران خبر داده بود.
شبد*274**9122

انتهای پیام /*


اجتماعي


ايران


پاكستان


اجراي خط كشتيراني


زائران پاكستاني