اماکن دیدنی ایران

سفر نوروزی به بردسکن، شهر میوه‌های بهشتی


چارتر

بردسکن دروازه جنوب غربی خراسان‌ رضوی و منطقه‌ای که در حاشیه شمالی کویر نمک قرار دارد و از آن به عنوان شهر سرافرازان، شهر میوه‌های بهشتی و نیز دیار دیرینه‌های ماندگار نام برده می‌شود.

ایسنا: این شهرستان از دو منطقه کوهپایه‌ای شمال و جلگه‌ای جنوب شامل بیابان، ‌نمکزار و شنزارهای حاشیه کویر نمک شکل گرفته و بر اساس شواهد بر جای مانده و محوطه‌های باستانی حکایت از استقرار و زندگی اجتماعی انسان‌های پیش از میلاد در این ناحیه دارد.

۲۲۰ جاذبه گردشگری

در همین خصوص رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن به ایسنا گفت: بردسکن به دلیل تولید محصولات باغی ازجمله انار، انجیر، پسته و انگور به شهر«میوه‌های بهشتی» معروف شده است.

احمد صابری زارع از وجود ۲۲۰ جاذبه گردشگری در منطقه بردسکن خبر داد و گفت: مناره فیروزآباد یکی از این آثار ارزشمند تاریخی است که در ۲۰ کیلومتری جنوب بردسکن و در میان روستایی به همین نام قرار دارد.

وی بیان کرد: این بنای استوانه‌ای شکل با ارتفاع ۱۸ متر از نظر تزئینات و نحوه آجرچینی نشان دهنده معماری به سبک و شیوه خاصی است.

وی همچنین به برج علی‌آباد اشاره کرد و افزود: این برج مقبره آجری موسوم به «علی آباد کشمر» نشان دهنده اسلوب معماری قرن هفتم هجری بوده و از دیدگاه معماری این اثر تاریخی با برج رادکان در چناران قابل مقایسه است.

صابری زارع خانه قدیمی علمی مربوط به دوران پهلوی را از دیگر آثار فاخر تاریخی این منطقه ۵ هزار ساله نام برد که پس از خریداری در سال ۱۳۸۸ و مرمت به موزه مردم‌شناسی شهرستان تبدیل شد.

 بردسکن

وی عنوان کرد: رباط کبودان از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه است، بنای قاجاری رباط کبودان در میان روستایی به همین نام در ۸ کیلومتری شمال بردسکن در حاشیه جاده این شهر به سبزوار واقع است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن ادامه داد: قلعه دختر برجک بر فراز کوهی در ارتفاعات غربی مشرف به روستای برجک و در ۱۷ کیلومتری غرب شهر بردسکن واقع است. با توجه به بقایای موجود، به نظر می‌رسد بیشترین تأسیسات دفاعی اعم از برج نگهبانی و سنگرهای کوچک در سمت غرب قلعه دیده می‌شود.

وی افزود: البته ناگفته نماند که بنای اصلی قلعه در بالاترین نقطه قرار گرفته و از آن چه باقی مانده است بناهایی است که از سنگ و ملات ساخته شده است. احتمال زیادی وجود دارد که قلعه دختر برجک، یکی از حلقه‌های این زنجیره قلاع اسماعیلیه منطقه بوده است. این قلعه به احتمال فراوان همان “قلعه میکالی” معروف باشد که در نوشته‌های بیهقی نیز از آن یاد شده است.

صابری زارع بیان کرد: در این منطقه که آب انبارهای بسیار ارزشمندی وجود دارد آب انبار سید باقر مربوط به دوره قاجار با ۲۲ پله و دو بادگیر که یکی از آن چهار طرفه و بسیار زیبا در مرکز شهر است. آب انبار رکن آباد، آب انبار روستای کوشه که در ۱۱ کیلومتری جنوب شهرستان بردسکن و در اواخر دوره قاجار احداث شده از دیگر بناهای ارزشمند تاریخی هستند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن در ادامه همچنین به قلعه رحمانیه که در روستای رحمانیه و در۲۷ کیلومتری جنوب غربی بردسکن قرار گرفته اشاره کرد و افزود: بنا بر مطالعات انجام شده قدمت آن به قرون ۸ تا ۱۲ هجری قمری باز می‌گردد که دارای پلانی دایره‌ای شکل است.

وی گفت: در ۵۵ کیلومتری غرب بردسکن و در حاشیه جاده بردسکن به طبس غار طبیعی، قلعه دختر و آب انبار روستای درونه بسیار زیبایی وجود دارد که آماده بازدید حضور گردشگران نوروزی است.

صابری زارع همچنین برای آن دسته از کسانی که علاقه‌مندی به طبیعت دارند دهانه بیجورد را پیشنهاد داد و افزود: این منطقه یکی از مناطق مفرح و خوش آب و هوای بردسکن است که درفاصله ۲۱ کیلومتری شمال این شهرستان و درحاشیه جاده سبزوار در دهانه ورودی کوههای بیجورد واقع شده است. این منطقه در بهار سرسبز و خرم بوده و به علت داشتن آب روان قنات و نیز درختان قدیمی و دو قلوی چنار بیجورد مورد توجه مسافران و گردشگران عبوری است.

وی گفت: آسیاب آبی و قدیمی، باغات روستای بیجورد و بازمانده‌های برجک قدیمی در اطراف آن مشهود است. مناطق شمالی بردسکن دارای کوهپایه‌های زیبا و خرم و کوه‌هایی نسبتا رفیع نظیر کوه سرخ، چهل دختر و بغل داغ است که دره‌های سرسبز در میانه‌ آن‌ها واقع شده‌اند.

صابری زارع اظهار کرد: دره و منطقه جنگلی کاسف و جنگل هُدک و وجود درختان کهنسال شهرستان از جمله درخت معروف سرو کشمر که از آن در تاریخ نام برده شده و شعرای بسیاری نیز از جمله دقیقی؛ فردوسی و… در اشعار خود از آن نام برده‌اند از دیگر مناطق دیدنی برای طبیعت دوستان است.

وی ادامه داد: در این شهرستان غارهای طبیعی بسیاری وجود دارد. غارهای طبیعی درونه شماره یک و دو که به لحاظ زمین شناسی و نیز جاذبه‌های طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است و علاقه‌مندان، کوهنوردان و غارنوردان بسیاری هر ساله از آن‌ها بازدید می‌کنند.

صابری زارع بیان کرد: غار سیر که در میانه یک دیواره به ارتفاع حدود ۸۰ متر و در ارتفاع ۱۶۰۸ متر بالاتر از سطح دریا و با دهانه‌ای حدود ۱۵ متر بالاتر از پای دیواره و در گذشته حدود ۱۵۰ متر بالاتر از کف دره بوده قرار گرفته است. این غار در دوران قدیم مسکونی بوده و به عنوان پناهگاه از آن استفاده می‌شده است. برای ورود به غار باید دیواره ۱۳ متری زیر دهانه را صعود کرد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن افزود: غارآهو بم، غار چاه دیو، غار روستای محمدآباد، غار خانقاه و غار مجنون از جمله غارهای دیگر شهرستان است.

وی گفت: تنگلی در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بردسکن و در کوه‌های شمالی روستای علی‌آباد کشمر وجود دارد که در رویشگاه آن درختچه‌ها و گل‌های ارغوان می‌رویند و به نام تنگل ارغوانی کشمر معروف است. همزمان با فرا رسیدن فصل بهار دره ارغوان با رویش گل‌ها به اوج زیبایی رنگ‌ها در طبیعت تبدیل شده و زیبایی خاصی را به این منطقه می‌بخشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن اظهار کرد: بردسکن از پناهگاه حیات وحش بسیار جذاب و دیدنی برخوردار است. پناهگاه حیات وحش دشت لاغری با وسعت۲۳ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان قرار گرفته است. از پستانداران وحشی آن می‌توان به یوزپلنگ آسیایی، گربه وحشی، آهو و … اشاره کرد. این دشت یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان وحشی نظیر زاغ بور، هوبره، سیاه سینه، کبوتر وحشی، کبک، تیهو، سنگ چشم است.

صابری زارع همچنین از وجود کفه نمکی در این شهرستان خبر داد و گفت: این عرصه بخشی از دریاچه نمکی (پلایا) با حدود تقریبی یک‌صد هزار هکتار مساحت یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری به شمار می‌آیدکه به ثبت ملی رسیده است.

وی اظهار کرد: از ۲۲۰ جاذبه گردشگری موجود ۲۰ اثر تاریخی و باقی طبیعی، مذهبی و فرهنگی هستند و ۳۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت و ۲۷ اثر دیگر در نوبت ثبت ملی هستند، براساس آمارهای اعلام شده به طور میانگین در نوروز حدود یک میلیون نفر از این شهرستان عبور می‌کنند.

صابری زارع افزود: تقریبا یک‌صد و بیست هزار نفر از مکان‌های تاریخی از جمله برج کشمر، مناره فیروزآباد، رباط کبودان، مقبره عبدل‌آباد، موزه مردم شناسی و محیط زیست، کفه نمکی و امامزاده هاشم(ع) و امامزاده طاهر(ع) بردسکن بازدید داشته‌اند.

سوغات و ره آورد سفر

وی بیان کرد: از سوغات شهرستان بردسکن می‌توان به انواع دست دوزهای سنتی، گلیم‌ها، قالی و قالیچه‌های خوش نقش و نگار اشاره کرد. همچنین گیوه‌های دست دوز، کلاه نمدی و سبدهای حصیر باف این منطقه مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بردسکن گفت: بردسکن دارای محصولات باغی معروفی از جمله انار، انجیر، پسته، گردو و انگور است که کشمش و خشکبار این منطقه از شهرت بسزایی برخوردار است.

صابری زارع عنوان کرد: زعفران و زیره نیز جزء سوغات مهم این شهرستان به شمار می‌روند و حلوا مغزی آن به عنوان شیرینی طبیعت سوغات خاص این شهرستان است.